Nyheter

5 tips för att hålla dig frisk medan du spenderar mycket tid på att arbeta på en dator

psykisk hälsa på jobbet skalad min

Beskrivning

Kontorsjobb har vanligtvis krävt att anställda spenderar mycket tid vid datorn. Det finns nya arbetsområden utanför ett traditionellt kontor som har många av samma krav. Idag är det många som gör det fjärrarbete som att arbeta hemifrån, särskilt där en dator är ett primärt verktyg. Att kunna arbeta hemma är en enorm fördel. Ändå kommer den fördelen med kostnaden för att behöva vara i en stillasittande livsstil under en längre period. Det kan leda till viktökning, ryggproblem och några andra hälsoproblem som du verkligen bör undvika.

Den goda nyheten är att människor som arbetar på distans hemifrån kan förbli mer aktiva och friska. Utan att någon handledare övervakar dig är förmågan att resa sig, röra sig, sträcka på dig och göra andra aktiviteter av den här karaktären mycket mer lättillgänglig.

1. Använd ett stående skrivbord

Ett alternativ du kanske vill överväga är att skaffa en annan typ av skrivbord. Stående skrivbord blir ett populärt alternativ för människor eftersom de främjar en hälsosammare arbetsmiljö. Det var aldrig meningen att människokroppen skulle sitta vid ett skrivbord i 8 timmar om dagen. Att göra det belastar din kropp mycket och kan orsaka många negativa hälsoeffekter. Problemet här är att om du har ett jobb som kräver att du arbetar på en dator, kommer du att behöva spendera mycket tid vid ett skrivbord.

Men tänk om du inte satt vid ditt skrivbord och ställde dig bakom det istället?

Det finns många alternativ för stående skrivbord där ute som sträcker sig från ett helt nytt skrivbord till en skrivbordsförlängning som du kan sätta ovanpå ett befintligt. Även om det kan verka konstigt till en början, bör du anpassa dig till ditt stående skrivbord och bli bekväm med det. Du kommer inte längre att ha samma typ av hälsorelaterade bekymmer som kommer med att sitta under långa perioder.

2. Gå upp och rör på dig regelbundet

De största hälsoproblemen som uppstår när man sitter framför en dator längre är relaterade till bristen på rörelse och aktivitet. Så för att motverka detta bör du se till att gå upp och röra dig regelbundet. Du kan till och med ställa in alarmet på din telefon så att det går varje timme.

Stig dig upp, gå en promenad eller gör en enkel hemsyssla som tvingar dig att resa dig upp och gå bort från ditt skrivbord i åtminstone några minuter. Även denna lilla mängd aktivitet kommer att bidra till att förbättra din blodcirkulation, lindra belastningen på nacke och rygg och även bränna några kalorier.

Du bör också se till att få i dig så mycket fysisk aktivitet som möjligt under resten av dagen. Träna regelbundet, och små saker som att ta trappan istället för hiss kan hjälpa dig att förbättra din hälsa.

3. Ge dina ögon en paus från datorn

Du kanske inte inser det, men att sitta och stirra på en datorskärm hela dagen är mycket påfrestande för dina ögon. Även om en datorskärm inte är exceptionellt ljus, producerar den ljus som du stirrar in i, ibland i timmar i sträck. Det kan belasta dina ögon mycket, vilket med tiden kan bidra till synproblem, huvudvärk och andra hälsoproblem.

Den goda nyheten är att det finns en enkel lösning för att undvika att överbelasta dina ögon. Var några minuter, ta en sekund, blunda och ge dem en paus. Se till att du också undviker att stirra på en datorskärm, vilket är ett vanligt problem som de flesta inte ens inser att de har. Att blinka är viktigt, och att göra det kan hjälpa dig att hålla din syn skarp.

4. Håll hälsosamma mellanmål runt skrivbordet

Att jobba vid en dator hela dagen är inget fysiskt jobb. Det betyder att du inte bränner många kalorier medan du sitter och skriver på ditt tangentbord. Så det sista du vill göra är att förvärra problemet genom att äta skräpmat hela dagen. Att äta högt bearbetade livsmedel som innehåller mycket kalorier, socker och fett kommer bara att öka de hälsoproblem som orsakas av ett stillasittande jobb.

Du måste äta, så se till att du äter rätt mat. Det enklaste sättet att undvika att äta ohälsosam mat är att inte ha dem i närheten. Förvara mat som beef jerky, nötter och andra proteinrika livsmedel runt ditt skrivbord. Så när hungern slår till kan du mätta den med ett hälsosamt mellanmål.

5. Håll ditt skrivbord rent

Ett av de vanligaste problemen med ett skrivbordsjobb som kräver att du sitter framför en dator hela dagen är ett problem som många inte ens är medvetna om.

What problem is that? Bacteria.

När du sitter och använder en dator kommer alla bakterier på dina händer eller kropp att hamna på ditt skrivbord. Med tiden kan bakterierna byggas upp. Redan innan du vet ordet av, samarbetar ditt arbetsområde med äckliga mikrober.

Lösningen på detta? Enkelt, håll ett rent arbetsområde.

Städa efter dig och städa ditt skrivbord, dator, tangentbord och hela arbetsområdet dagligen. En enkel rengöringsservett kan hindra bakterier från att byggas upp, vilket kan hjälpa till att förhindra att du blir sjuk. Du kan skydda dig själv ytterligare genom att gå upp och tvätta händerna regelbundet. Samt börja hålla handsprit runt omkring och använda det ofta.

Slutsats: Hälsa är en prioritet och är lätt att göra

 Det är viktigt att vara medveten om att du utför ett jobb som skadar din hälsa. Det är de dåliga nyheterna.

Den goda nyheten är att det inte tar mycket tid eller ansträngning att minska dessa negativa effekter. Så rör dig mer, håll ditt arbetsområde rent, ät hälsosam mat och vila ögonen. Det kan förhindra en hel del av de negativa effekterna som är förknippade med ett stillasittande arbete.

Så gör dessa små steg för att se till att du ser och mår som bäst.