Nyheter

Ett världsomspännande rykte som en premiumleverantör av outsourcingtjänster

outsourcing

Till skillnad från väldigt många företag runt om i världen har väletablerade outsourcingföretag inte påverkats av den globala coronavirus-pandemin. Medan många privata och offentliga företag fortfarande anpassar sig till distansarbete, är andra som redan förstod de subtila detaljerna i att arbeta på distans för några år sedan glada över att se deras resultat växa. Som sådan, Baltic Assist är inget undantag. Det grundades som ett nystartat företag 2015 och har snabbt förvandlats till ett framgångsrikt företag som idag har över 500 kunder från Europa, USA och till och med Hong Kong.

Den misslyckade intervjun förvandlades till ett företag

Andžej Rynkevič, medgrundare och VD för Baltic Assist, upptäckte termen "virtuell assistent" för första gången 2014. Ungefär vid den tiden letade en privat investerare från Danmark Per Möller efter någon som kunde hjälpa honom med de investeringsrelaterade uppgifterna i Litauen. Positionen som en virtuell assistent med flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemifrån fångade A. Rynkevičs uppmärksamhet och han bestämde sig för att gå på en intervju. Men hans kandidatur motsvarade inte den danska investerarens förväntningar. 

Ändå var den framtida affärsmannen fortfarande intresserad av tanken på outsourcing. Efter ett par veckor kontaktade han P. Möller, presenterade honom för hans planer på att starta ett företag som erbjuder distansbokföringstjänster och bjöd slutligen in dansken att bli hans allra första kund.

"Jag hoppades verkligen att jag kunde få den första företagsklienten så jag förberedde en presentation om konceptet, de inledande och senare stadierna av tillväxt. Istället för ett positivt svar fick jag ett erbjudande från hans sida om att investera i det nya bolaget. Så det var så det hela började. Som en romantisk historia kan jag säga’ – A. Rynkevič berättar om Baltic Assists ursprung.

Konsekvent tillväxt

Baltic Assist har vuxit stadigt sedan starten, med en total omsättning som överstiger 100 % varje år. A. Rynkevič förklarar att det var flexibilitet gentemot de ständigt föränderliga marknadsförhållandena som var nyckeln till att bygga en stabil affärsmodell.

"Vi observerade hela tiden marknaden, beteendet hos våra nuvarande eller potentiella kunder och våra konkurrenters, och vi fortsatte att justera både tjänsterna och prissättningen. Så småningom ledde detta till skapandet av en hållbar affärsmodell som nu ger oss en stark konkurrensfördel på vår målmarknad.”

Det säger sig självt att företaget har ställts inför olika utmaningar under sin utveckling, såsom otillräcklig varumärkeskännedom ur kundsynpunkt. Enligt A. Rynkevič, i strävan efter högkvalitativ kundvård, har Baltic Assist varit särskilt uppmärksam på sina kunders behov från första början, och därmed skaffat sig ett världsomspännande rykte som en oklanderlig tjänsteleverantör. 

"Det hjälpte oss att skapa en bild, som utan tvekan började spridas med hjälp av mun-till-mun-marknadsföring", tillägger VD:n. 

Attraktiv företagskultur 

Baltic Assist-teamet består av en mängd olika yrkesverksamma – från virtuella revisorer och finansiella experter till kundframgångshanterare. Det första året var det färre än 10 anställda, men idag har företaget nästan 150 virtuella assistenter.

Medan den globala coronavirus-pandemin har blivit en huvudvärk för många företag, har en vanlig dag på jobbet inte förändrats för Baltic Assist-personalen.

"Vi har jobbat på distans sedan 2015, så vi behövde inte anstränga oss extra för att anpassa oss", säger A. Rynkevič. 

De anställda där har dragit nytta av möjligheten till distansarbete under lång tid. Vissa av dem arbetar hemifrån konstant medan andra håller en veckobalans, till exempel två dagar på kontoret och tre dagar hemma. Dessutom innebär den virtuella karaktären av arbetet på Baltic Assist att det inte begränsas av Republiken Litauens gränser – personalen har friheten att utföra sina uppgifter samtidigt som de njuter av solen i Spanien eller Grekland. Det enda måste är en bra internetuppkoppling. 

Dessutom är mellanmänskliga relationer inom företaget baserade på transparens, vilket gör att både ledningen och de anställda kan lita på varandra. 

"Andra företag, särskilt stora företag, tillämpar strikta rutiner. Om du till exempel vill gå vidare från en ingångsnivå till en högre, förväntas du ha tillbringat minst ett och ett halvt år på den nivån. Naturligtvis har vi på Baltic Assist också vissa regler, men om personen är kapabel och motiverad tillåter och uppmuntrar vi dem att använda sin fulla potential, och lämnar byråkratiska åtgärder åt sidan, argumenterar A. Rynkevič.

Han är övertygad om att den rådande kulturen av meritokrati inom företaget inte bara är den stora fördelen med att arbeta där utan också den främsta anledningen till att Baltic Assist sticker ut bland andra marknadsaktörer.