Ekonomiska nyheter

Digitalisering inom finans: kommer vi verkligen att ersättas av robotar?

Baltic assist - Skräddarsydda outsourcinglösningar

I samband med Covid-19-pandemin hör vi allt mer om digitalisering och hur den förändrar våra dagliga liv och arbetssätt och vanor. Vi hör också ännu mer att mänsklig arbetskraft kan komma att ersättas av robotar en dag. Men experter säger att det inte finns någon anledning att oroa sig och pekar på det finanssektorn, där synergin mellan den mänskliga faktorn och processautomatisering driver dess framsteg.

 

 

Implementering av digitala processer för konkurrensfördelar och affärstillväxt

Digitalisering inom finans, särskilt i dataanalys och systematiseringsprocesser, spelar en viktig roll i dagens affärsmiljö. Effektiv datahantering påverkar företagets resultat direkt både när det gäller hastighet och kvalitet. Enligt Andžej Rynkevič, direktör på outsourcingföretaget Baltic Virtual Assistants, kan digitaliseringen av olika finansiella processer till och med ge företag en konkurrensfördel och säkerställa långsiktig tillväxt.

”Digitala processer bör vara relevanta för finansrelaterade företag som är villiga att behålla sin konkurrenskraft och expandera. Utan finansiell teknik finns risken att förlora befintliga eller potentiella kunder. Följaktligen söker fler och fler av dem själva efter möjligheter till processoptimering och behöver därför partners som kan säkerställa effektivitet och hög kvalitet på tjänsterna. Dessutom avlastar automatisering av vissa jobb bördan för yrkesverksamma, vilket minskar sannolikheten för fel”, säger experten. Han tillägger också att implementeringen av digitala processer hjälper företag att skapa en konkurrensfördel när det gäller att attrahera kunder och anställda. ”Inom finansiella tjänster räcker det inte enbart med effektiva och intuitiva digitala processer eller verktyg för att utföra uppgifter. Och nyckelaspekten är att de bästa proffsen i allt högre grad väljer en arbetsplats baserat på om företaget kommer att kunna erbjuda dem goos att utmärka sig som proffs och arbeta effektivt. I slutändan är det lättare att utföra uppgifter med hjälp av automationsverktyg än att göra dem manuellt under en lång tid.”

 

 

Monotona och tidskrävande uppgifter automatiseras först

Digitaliseringen inom finans har med A. Rynkevičs ord först påverkat monotona och tidskrävande uppgifter som t.ex. ekonomisk databehandling som brukade göras manuellt. "Datorer kan utföra miljontals instruktioner och beräkningar per minut, medan det kan ta timmar eller till och med dagar för människor. Automationsverktyg hittar data, bearbetar dem sedan och förbereder dem i ett begripligt format så att anställda kan filtrera och använda dem för att utföra sin uppgift med några få klick på en knapp”, fortsätter experten.

Experten medger att verktygen som används för att utföra uppgifterna förändras som finansiärens roll. ”Med tanke på de nuvarande förändringarna är det uppenbart att rollen som en modern finansiär också förändras – han/hon måste vara medveten inte bara om de ekonomiska aspekterna utan också ha en bakgrund inom informationsteknologi, vilket gör jobbet ännu mer dynamiskt och konkurrenskraftig”, säger han.

Enligt A. Rynkevič visar det att betydelsen av den mänskliga faktorn i finanssektorn inte bör minska med tiden – digitaliseringsverktyg är inte den enda aspekten som behövs för att säkerställa effektiva processer, eftersom proffs måste välja verktyg på rätt sätt. För att ta tillvara digitaliseringsmöjligheterna behövs ordentliga verktyg och skickliga finansproffs som måste förstå de verktyg som finns på marknaden och kunna välja, använda och ofta integrera dem.

A. Rynkevič avslöjar att i företaget som han driver, förutom en betydande del av de uppgifter som utförs av ekonomiavdelningen, har andra avdelningars uppgifter, inklusive personaladministration, försäljning, administration eller marknadsföring, digitaliserats. Direktören tillägger också att bolaget har en särskild expertkommitté för automation för att bedöma möjligheter till digital utveckling. ”Alla våra avdelningar följer regeln att vid högre efterfrågan på personal ska begäran först passera expertkommittén för automation. Vi fokuserar på de mest effektiva och mest värdefulla uppgifterna, så allt annat som kan utföras med hjälp av digital utrustning överlåts till datorer”, säger A. Rynkevič.

 

 

Pandemin accelererade digitaliseringen

När det gäller effekterna av pandemin på digitaliseringen av finansiella tjänster, anser experten att situationen har accelererat digitaliseringstakten, men själva verktygen och instrumenten är inte nya. "Jag tror inte att det var någon revolution. Pandemin uppmuntrade dock fler företag att implementera digitala processer och börja använda digitala finansiella verktyg som redan var utvecklade. Däremot ledde situationen till en generell överenskommelse om att alla dokument och kontrakt kunde undertecknas online. När det gäller finansiella institutioner är det också viktigt att notera att pandemin har blivit en stimulans för dem att anta modeller för distansarbete, vilket i den pre-pandemivärlden ansågs vara för riskabelt”, avslutar Rynkevič.