FAQ
Hur rekryterar Baltic Assist medarbetare?
Människorna är vår främsta tillgång. Vi anlitar talangfulla människor med en stor nyfikenhet och de som är ivriga att lära sig kommer snabbt bli framgångsrika här på Baltic Assist. Ett av dina viktigaste uppdrag kommer vara att tillhandahålla mervärde till våra kunder. De lägsta anställningskraven är en universitetsexamen samt över två års arbetslivserfarenhet.
Hur kostnadseffektivt är det att anlita Baltic Assist?
Kostnadsbesparingar återspeglas inom alla projekt som drivs av Baltic Assist. Vi är baserade i Litauen, en ung och snabbväxande ekonomi med lägre kostnadsnivåer i jämförelse med skandinavien och västeuropeiska länder samt Japan, USA, Kanada, med flera. Ni bör kunna räkna med en kostnadsbesparing på upp till 70% (ibland till och med upp till 80%). Berätta gärna mer om ert projekt så återkommer vi snarast med en offert.
På vilket sätt väljer ni specialister utifrån kundens behov?
Rekryteringen är en av vår verksamhets mest kritiska beståndsdelar. Vi strävar att endast sätta er i kontakt med de bästa specialisterna och medarbetarna inom respektive affärsområde. För att kunna hitta de bästa medarbetarna, den så kallade grädden på moset, så implementerar vi en rekryteringsprocess i fyra steg där du, vår partner, kan vara så delaktig som du själv önskar. Rekryteringsprocessen i fyra steg ger processen en flexibilitet och en direkt approach för kunden, samtidigt som den är snabb.
Kan ni tillhandahålla högkvalitativa redovisningstjänster till kunder inom skandinavien?
Det finns redan ungefär 75 gemensamma servicecenter etablerade inom Litauen, där åtminstone en del av dem stödjer eller hanterar finansiell verksamhet utomlands. Tack vare marknadsläget så kan vi attrahera de bästa medarbetarna från andra organisationer. Konsulterna har normalt över 7 års erfarenhet av att tillhandahålla redovisningtjänster till internationella företag och deras dotterbolag. Skandinavien, Storbritannien, USA, Västeuropa - vi kan tillhandahålla redovisning oavsett var ert huvudkontor är beläget.
Varför ska jag anställa inom Baltikum i stället för Ukraina/Rumänien/Indien?
Att ha anställda inom Litauen är en mycket annorlunda upplevelse i jämförelse med andra populära regioner för outsourcing. De viktigaste faktorerna att överväga är tidsskillnaden, kulturella barriärer, dagliga procedurer samt även oskrivna affärsmetoder. Med outsourcing baserad i Litauen upplever man en praktiskt taget icke-existerande kulturell barriär, vilket kan vara en utmaning i andra delar av världen. Det är viktigt att komma igång att litauer är nordeuropéer, belägna på andra sidan baltiska havet från Sverige och med universitetsexamina från EU och med en skandinavisk affärskultur. Det sistnämnda är integrerat inom praktiskt taget varenda ny och välfungerande verksamhet, oavsett affärsområde. Våra specialister är ivriga att lära sig, mycket kompetenta och framför allt lätta att samarbeta med.
Vilken typ av kunder/partners söker ni efter?
Vi söker efter partners som vill förflytta sin affärsverksamhet till en konkurrenskraftig och kostnadseffektiv region där kompromisser inom kvalitén inte kommer på fråga. Baltic Assist ser fram emot att samarbeta med företag som söker efter långsiktiga partnerskap, eftersom nearshoring kräver insatser från bägge parterna i början men som innebär enorma fördelar i långa loppet.
Accepterar ni projektbaserade uppdrag?
Vi säger aldrig "nej" till någonting. Varenda utmatning och projekt utförs med hög noggrannhet, maximalt engagemang och med en strävan efter perfektion. Med det sagt så är vi primärt fokuserade på långsiktiga partnerskap. Hör av dig till oss. Vi ser fram emot att träffas eller boka ett samtal, för att utröna huruvida vi kan tillhandahålla en lämplig servicenivå för er verksamhet!
Är det svårt att samarbeta med externa anställda?
Det är inte svårt alls att ha externa anställda. Företag som aldrig tidigare har använt sig av externa anställda kommer behöva upprätta ett antal procedurer och verktyg för arbetet. Dessa är nödvändiga för att kunna säkerställa kommunikationsflödet för uppgiftsfördelning, policy-granskningar, kommentarer, med mera. Kommunikationen innebär att ni kan hantera och samarbeta med de anställda oavsett avståndet mellan ert huvudkontor och er virtuella assistent. Om ni är nya inför detta så har Baltic Assist en färdig manual att följa.
Hur skiljer ni er från andra, lokala tjänsteleverantörer inom bokföring?
Baltic Assists redovisningstjänster levereras med 2000-talets möjligheter till automatisering. Vi är snabba och strävar efter att exkludera så mycket manuellt arbete som möjligt, samt starkt fokuserade på kvalitet och leverans i tid. Utöver det så har vi en "kunden-först"-approach och står alltid redo att snabbt skala upp vid behov.
Vem "äger" de anställda när vi anställer genom er?
Rent tekniskt så är medarbetarna anställda av Baltic Assist, men du bör betrakta dem som era anställda. De är dedikerade och specifikt rekryterade för ert projekt. Baltic Assist fungerar som er nearshoring-partner som sköter de administrativa delarna av projektet (lokaler, utrustning, löner, etc). Hör av dig till oss för att veta mer.