Ekonomiska nyheter

FinOps. Hur automatiseras finansverksamheten på rätt sätt?

Baltic assist - Skräddarsydda outsourcinglösningar
Automation är både en livräddare och den största huvudvärken för specialister som arbetar med redovisning, bokföring och annan finansiell verksamhet. Även om det inte finns någon diskussion om att automatisering kan förbättra arbetsflödet dramatiskt, är det inte alltid lätt att göra det på rätt sätt. Det är där FinOps kommer in och erbjuder smarta, snabba och pålitliga IT-lösningar för automatisering. FinOps står för "Cloud Financial Operations" (ibland kan finOps också hänvisas till som "Cloud Financial Management" eller "Cloud Cost Management"), och det omfattar praxis att ta finansiellt ansvar till molnets modell för variabla utgifter. Denna praxis gör det i sin tur möjligt för distribuerade team att göra affärsavvägningar mellan hastighet, kostnad och kvalitet. För att se hur du använder finOps i ditt dagliga affärsliv kommer vi att titta närmare på några av de bästa finOps-metoderna.  

De bästa FinOps-metoderna

Kort sagt, det finns några huvudsakliga FinOps-strategier som du kan implementera i ditt företag för att se en positiv förändring av finansiellt ansvar:
  • Gör optimering av dina molnkostnader till en prioritet. Det är det snabbaste sättet att undvika onödiga utgifter på kort och lång sikt.
  • Inför ansvarighet i utgifterna. Spåra vart företagets pengar går till – vem som spenderar dem och på vilka produkter eller tjänster.
  • Rationalisera utgifterna. Genom att få insikter om vart pengarna flödar, se till att du upprättar en plan som hjälper dig att rationalisera utgifterna så att inga pengar går till spillo.
  • Välj rätt SaaS bokföringsprogram. Att göra det kommer att göra den ekonomiska verksamheten mycket enklare.
 

Tips om att automatisera finansiella processer med FinOps

Tillämpa tipsen som nämns nedan och introducera mer automatisering för ditt företag:       1. Taggstyrning Taggning är en avgörande praxis för företag som väljer att implementera effektiv återbetalning och återbetalning. Du måste dock komma ihåg att taggning bara fungerar om alla följer en global taggningspolicy. Det betyder att alla tillgångar inom företaget bör märkas med samma:
  • nycklar;
  • värden;
  • samt – samma format.
Slutligen, att använda taggar är ett säkert sätt att identifiera dina resurser. Du kan se vilka taggar som saknas, vilka som appliceras felaktigt och mer. Därefter kan du stoppa eller blockera policy för dessa resurser och ta bort dem helt i de flesta allvarliga fall.         2. Schemaläggning av resurser En annan sak du kan göra är att schemalägga början och slutet av resurserna. Du kan till exempel stoppa resurserna när du är borta från kontoret och schemalägga dem när du kommer tillbaka.         3. Användningsminskning Användningsminskning varnar de ansvariga anställda för att ta bort eventuellt avfall från databaserna. Oftare än inte är användningsminskning mycket svår att implementera för de flesta företag. För att göra det krävs ett åtagande om en lägsta användningsnivå på hela företagets nivå. Kom ihåg att även om ditt företag bestämmer sig för att inte gå vidare med detta steg, kommer de tidigare nämnda metoderna (taggstyrning och schemaläggningsresurser) redan att hjälpa till att ta ett stort steg mot automatisering.  

Bottom line

Om det är ett meddelande du kommer att ta från den här artikeln, låt det vara det här – finOps är en kulturell praxis som team använder för att hantera sina molnkostnader. Därför är det viktigt att ha en överenskommelse och ett åtagande för att tillsammans gå vidare mot att automatisera finansiella uppgifter, med hjälp av några av de bästa metoderna som nämns i den här artikeln. Även om skiftet i början kan se hårt ut, är resultaten givande. finOps, om det tillämpas korrekt, kommer att bidra till att introducera mer effektivitet och optimering för alla företag.