Nyheter

Helt virtuell försäljning: är det det nya normala?

virtuell försäljning

Med så många förändringar som ägt rum under det senaste året har många företag på allvar övervägt att byta till halv eller helt virtuell försäljning.

Är vi redo att avstå från fysisk shopping för gott? Är att byta till e-handel den bästa strategin att ta? Om så är fallet, vad bör företagen vara medvetna om?

Vi kommer att försöka svara på dessa frågor idag för att hjälpa dig att bättre avgöra om att gå helt virtuellt är det bästa valet du som företag kan göra.

Fördelarna med e-handel

Utan en skugga av tvivel är e-handel på topp.

Den globala pandemin bevisade att endast de företag som var redo att implementera onlineshopping snabbt lyckades stanna kvar på marknaden och frodas.

Låt oss därför snabbt sammanfatta de vanligaste fördelarna med virtuell försäljning:

  1. Ta bort alla plats- och tillgänglighetsbegränsningar. Enkelt uttryckt, om en kund har internet kan han eller hon handla i din webbutik.
  2. Sparar pengar. När du flyttar online måste du göra en engångsinvestering i din onlinebutik. Å andra sidan, att hyra en fysisk plats kommer att kosta dig hundratals om inte tusentals varje månad.
  3. Bättre kundupplevelse. Att skapa en snygg webbplats för ditt onlineföretag kan i hög grad påverka dina kunders upplevelse när de handlar.
  4. Mer flexibilitet. Med virtuell försäljning får du mer flexibilitet, eftersom allt som krävs för att meddela en giveaway eller rabatt är några klick på din dator. Oftare än inte gör flexibiliteten att du snabbt kan tillgodose dina kundbehov och på så sätt kan du sticka ut på marknaden.

Vad gör ett framgångsrikt onlineföretag?

Även om onlineaffärer inte är för alla, finns det några tips du kan implementera för att öka dina chanser att lyckas.

För att driva en lönsam e-butik, överväg följande steg:

  1. Lär känna din ideala kund. Börja med demografi, förstå deras smak, fritidsaktiviteter och mer. Ju bättre du känner din målgrupp, desto mer sannolikt kommer du att nå den med dina produkter eller tjänster.
  2. Investera i en vacker, snabb och uppmärksammad webbplats. Med andra ord, se till att du gör allt för att dina kunder ska få den bästa möjliga användarupplevelsen. En sömlös användarupplevelse kan öka kundnöjdheten och lojalitet avsevärt.
  3. Lägg upp en marknadsföringsstrategi. Utan det kan ingen verksamhet frodas. Se därför till att planera för dina marknadsföringskampanjer på sociala medier, affiliate-webbplatser och mer.
  4. Tänk på incitament. Kunder älskar uppmärksamhet och presenter. Se därför till att du förbereder speciella rabatter för dina lojala nyhetsbrevprenumeranter, giveaways för speciella tillfällen och tävlingar på dina sociala medieplattformar.
  5. Fokusera på långsiktiga mål. För att din onlineverksamhet ska lyckas måste du tänka bra i framtiden. För att göra det, följ de senaste e-handelstrenderna, genomför förändringar så ofta som möjligt och var så redo för det oväntade som möjligt. Det senaste året visade bara att vissa evenemang kunde skaka marknaden, och man måste vara beredd på det.

Kommer vi någonsin att återgå till vanlig försäljning?

Det korta svaret är – JA. Dock inte fullt ut.

studier visar att personer som har provat onlineshopping en gång sannolikt kommer att hålla fast vid denna vana. Därför skulle fler och fler människor köpa produkter och tjänster virtuellt.

Men onlineshopping kommer aldrig helt att ersätta vanliga.

Som människor längtar vi efter interaktion och personliga upplevelser. Därför, när låsningarna är klara, skulle folk gärna komma ihåg det gammal normal och återgå till vanlig shopping – om så bara för en stund.

Som företag måste du sätta upp en strategi som hjälper dig att lyckas i båda shoppingformerna. Om du kan trivas i både vanlig och virtuell försäljning är du definitivt före många andra företag på din marknad.