Nuförtiden medför den dynamiska affärsmiljön många nya utmaningar och spännande möjligheter för entreprenörer och småföretagare. Att vara relevant, framgångsrik och konkurrenskraftig i att driva alla företag handlar därför om att förstå vikten av produktivitet och effektivitet, så att du fullt ut kan utnyttja din talang och dina yrkeskunskaper. Med andra ord handlar det om att fokusera på dina styrkor och göra ett betydande bidrag till att din verksamhet växer, samtidigt som du lägger ut och utbildar rätt personer för att ta hand om resten som virtuella assistenter.
En affärsmagnat, investerare och filantrop Azim Premji sammanfattar det perfekt: "Det viktiga med outsourcing eller global sourcing är att det blir ett mycket kraftfullt verktyg för att utnyttja talang, förbättra produktiviteten och minska arbetscyklerna." Dessutom tillåter outsourcing företag att minska kostnaderna för sina tjänster eller produkter och skapar den ekonomiska expansionen som sänker arbetslösheten.
HUR KAN OUTSOURCING TILLAGA VÄRDE TILL DITT FÖRETAG?
När du är entreprenör, nystartad eller ett litet företag, är det bara naturligt att du med tiden inte kan hänga med dina deadlines, framgångsrikt hantera kundförfrågningar, hantera din e-post och webbplats, utöka ditt sociala nätverk, göra löneberäkningar, uppdatera bokföring eller bara följa upp din att göra-lista.
I slutändan kan den ständiga bristen på tid för att slutföra de nödvändiga uppgifterna eller bristen på resurser för att anställa ytterligare heltidsanställda resultera i en minskad produktivitet och effektivitet i ditt företag. Det kommer att göra det svårare för dig att förbli konkurrenskraftig på den befintliga marknaden. Och tänk på det, att fylla i bokslut eller planera och koordinera mötena, hjälper dig inte att göra några framsteg i att uppnå professionella mål.
Enligt Timothy Ferris, författare, entreprenör och ängelinvesterare, ”Att göra mindre meningslöst arbete, så att man kan fokusera på saker av större personlig betydelse, är inte lathet. Det är svårt för de flesta att acceptera eftersom vår kultur tenderar att belöna personliga uppoffringar istället för personlig produktivitet.”
Baserat på vår erfarenhet av att arbeta med skandinaviska företag (Danmark, Norge och Sverige), är det enklaste sättet att hantera denna utmaning, samtidigt som du växer ditt företag, att lägga ut virtuell assistanstjänst, som kan hjälpa dig med din redovisning, bokföring, marknadsföring, kundtjänst och allt annat som du har på listan.
Faktum är att när du tar bort kravet på fysisk närvaro skapar du oväntade möjligheter att lägga ut en mycket erfaren och kvalificerad person från var som helst i världen. Dessutom kan en bra virtuell assistent göra mer än att ordna flygen eller hantera ditt schema: han eller hon blir naturligtvis en del av ditt team och hjälper dig att uppnå dina professionella mål. Vad mer är, Virtual Assistant håller dig organiserad, fokuserad på att tillföra värdet till ditt företag, men viktigast av allt, hjälper dig att frigöra din och ditt teams tid som kan användas för att bygga marknadsföringsstrategier och göra betydande framsteg i att växa ditt företag.
VAD ÄR EN VIRTUELL ASSISTENT?
Virtual Assistant (VA) är en mycket kvalificerad, erfaren, skicklig och kunnig person som på distans tillhandahåller administrativt, redovisnings-, marknadsförings-, tekniskt, kreativt och (eller) personligt stöd till alla entreprenörer, företag eller nystartade företag. Dyk djupare in i förståelsen vad en virtuell assistent är och de fördelar det kan ge ditt företag.
Sedan en tid tillbaka har frilansare och personliga assistenter (PA) ökat i efterfrågan i takt med att företag och småföretag förstått värdet av flexibilitet och kostnadseffektivitet i sina tjänster. Den enkla tillgången till internet och e-post har dock öppnat nya möjligheter för många oberoende proffs att arbeta på distans från sitt hemmakontor, samtidigt som det ger samma värde för företaget som de arbetar för.
Därför, om du är i behov av ytterligare sekreterar- eller bokföringshjälp inom ditt företag, men du inte har resurser att anställa annan heltidsanställd eller extra utrustning och utrymme på kontoret, skulle det vara rätt val att anlita en virtuell assistent. du.
10 UPPGIFTER DU KAN DELEGERA TILL VIRTUELL ASSISTENT
Men oavsett om du startar eller utvecklar ditt företag kan det se knepigt och utmanande ut att veta vilka uppdrag du ska lämna över till din virtuella assistent. Därför, för den här artikeln, de virtuella assistenterna på Baltic Assist ombads att presentera de vanligaste uppgifterna de redan gör för sina kunder. Så låt oss ta en närmare titt på 10 UPPGIFTER DU KAN DELEGERA TILL VIRTUELL ASSISTENT.
1. Personliga uppgifter
Virtual Assistant kan hålla dig organiserad genom att hantera din kalender och schema, organisera möten med ditt team, ta hand om din e-post och helt enkelt hjälpa dig med din att göra-lista. Här på Baltic Assist kallar vi dem Personliga assistenter, och de kan göra en reservation till din favoritrestaurang, boka tandläkare eller läkare, ordna dina resor, boka flygbiljetter eller till och med skicka tackkort till dina partners eller familjemedlemmar.
2. Administrativt arbete
Virtual Assistant kan hjälpa dig att följa upp dina deadlines, använda din e-post, boka möten med dina kunder. Dessutom kan de planera och koordinera kommande evenemang eller personalmöten, skicka inbjudningar, hantera kundrelationer och inkommande förfrågningar, förbereda bekräftelsemail och skicka fakturor till dina kunder, uppdatera och lägga in information i din databas, redigera och korrekturläsa texten . Dessutom kan de hålla reda på ditt lager och beställa förnödenheter.
3. Spåra dina konton och räkningar
Att hålla koll på dina konton och räkningar kan vara en av de enklaste sakerna att tilldela en virtuell assistent. VA kan förbereda bokslut och ledningens rapporter, svara på förfrågningar till kreditinstitut och lokala skattemyndigheter. Dessutom kan de hjälpa dig med löneberäkningar, tillhandahålla lönebesked till de anställda, förbereda årsbokslut och betalningar, hantera bankkontoverksamhet, ange kreditkortstransaktioner, förbereda och skicka utgående fakturor. Och visst, balansera dina böcker och tillhandahåll månadsslutsrapporter.
4. Marknadsföring & sociala medier
Virtuella marknadschefer kan hjälpa dig att utforma en digital marknadsföringskampanj, gör efterforskningar för att avgöra var dina potentiella kunder samlas online, tillhandahålla onlinemarknadsföringsanalyser och hitta dina branschrelaterade sociala grupper som du kan gå med i. VA kan också hjälpa dig att skapa e-postmarknadsföringskampanjer och nyhetsbrev, öka dina följare på sociala medier, skriva och schemalägga dina tweets och lägga upp på sociala plattformar. De kan också hjälpa till med att hantera en SEO-vänlig webbplats. VA kommer att skicka inbjudningar till de kommande evenemangen, samt hjälpa till att marknadsföra det specifika projektet, marknadsföra ditt företag i pressen och skapa ett kundfeedbackformulär.
5. Undersök ditt företag
Virtual Assistant kan hjälpa dig att undersöka dina konkurrenter och leverantörer, undersöka potentiella kunder och affärsmöjligheter, förbereda rapporter om målbranschen och befintlig marknad, hitta nya produkter och tjänster, undersöka det specifika ämnet, sammanställa marknadsdata och hitta statistik, uppdatera dig om förändringar i branschen, men också hjälpa dig att hitta affärskontakter och komma i kontakt med rätt personer.
6. Kundservice
Virtuell Kundservicerepresentanter kan hjälpa dig att hantera kundrelationer och hantera inkommande förfrågningar, svara på telefonsamtal och e-postmeddelanden, tillhandahålla teknisk support och livechatttjänster, underhålla informationen på din webbplats, övervaka användarkonversationer på olika sociala plattformar. De hjälper dig att växa ditt sociala nätverk och öka dina följare på sociala medier, engagera dig med dina kunder och följare, samt skapa, hantera och schemalägga ditt reklammaterial och nyhetsbrev.
7. Innehållsförfattare
Virtual Assistant kan vara ett viktigt verktyg för att hjälpa dig att få ut ditt budskap genom att hjälpa dig att skapa blogginlägg, artiklar, nyhetsbrev och inlägg på sociala medier. VA kan korrekturläsa din webbplats för att se till att den är SEO-vänlig, även transkribera informationen, designa marknadsförings-e-postmallar, skriva guider och instruktioner för din produkt eller tjänst, eller helt enkelt redigera och formatera dokumenten, formella brev, inbjudningar, presentationer.
8. Webbdesign, utveckling och underhåll
Några Virtuella IT-utvecklare, som är skickliga i olika programmeringskodning, kan bygga, designa eller underhålla en professionell webbplats. VA kan redigera och ladda upp ny information till din webbplats, göra enkla textändringar, lägga till nya produkter och tjänster eller helt enkelt göra ett tillkännagivande om ett kommande evenemang eller kampanj. VA kan också hjälpa dig att marknadsföra din webbplats, hitta rätt sökord, optimera informationen på din webbplats för att förbättra sökmotortrafiken.
9. Virtual Assistant kan hjälpa dig med försäljning
Virtuella försäljningschefer kommer att lokalisera affärskontakter och hitta personer, ringa till dina leads, undersöka nya potentiella marknader och prospekt, ringa telemarketingsamtal, förbereda reklammaterial, kontrakt och individuella förslag, mata in orderinformation till din databas, förbereda och skicka fakturor, och slutligen, syssla med försäljningsadministration.
10. Engångsprojekt
Om du inte känner behov av att anställa en virtuell assistent på heltid kan du alltid använda VA-tjänsten för att hjälpa dig att slutföra engångsprojekt, så att du kan ta steget med ditt arbete och uppnå önskade framsteg i din verksamhet. VA kan hjälpa dig att marknadsföra det specifika projektet, undersöka den specifika nischen, skapa eller korrekturläsa innehållet, förbereda PowerPoint-presentationer, undersöka dina konkurrenter eller leverantörer, etc.