Uppfattningen att outsourcing och automatisering utesluter varandra är en myt. När företag eller privatpersoner vill göra sin verksamhet mer lönsam känner de ofta att de måste välja mellan att lägga ut arbete för att spara pengar eller att investera i teknik som förbättrar deras automatiserade processer. I det moderna landskapet, det finns ingen anledning att ett företag inte kan kombinera automatisering och outsourcing för att maximera vinsten.
Modeller har visat att en kombination av intelligent automation och traditionell, människocentrerad outsourcing är bäst för att maximera fördelarna med båda metoderna. Det innebär att intelligent automation, som det finns många exempel på, inte nödvändigtvis kommer att ersätta offshore mänskliga arbetare, istället för att utöka dem i många fall.
Faktum kvarstår att offshore-arbetskraft förblir en användbar åtgärd för dem som vill spara på arbetskostnaderna, medan etableringen av intelligenta automationsprocesser förblir rimligt dyr. Att uppnå de sänkta priserna som kommer med outsourcing samtidigt som man arbetar mot intelligent automation som har långsiktiga kostnadsbesparande fördelar fungerar därför som en klok affärsmodell.
De fortsatta fördelarna med outsourcing
Den primära avsikten med outsourcing är att företag ska dra fördel av den arbetskraftsfördel som utländska arbetskrafter ger. Outsourcing utomlands har varit utbredd i IT-branschen i decennier, med länder som Indien som tillhandahåller en kompetent arbetsstyrka till en bråkdel av kostnaden.
Det är det primära fördelen med outsourcing: att sänka arbetskostnaden, med så lite kvalitet som möjligt. Verkligheten att andra nationer tillhandahåller billigare arbetstagare kommer att förbli sann, och amerikanska företag kommer att fortsätta att använda det kostnadsbesparande mått på outsourcing av arbetskraft.
Outsourcing kommer dock med en rad nackdelar. Att lägga ut arbetskraft till ett annat land innebär ofta att kunden, baserad i Amerika, offrar en viss nivå av kvalitetskontroll och direkt tillsyn av ett givet projekt. Även om detta är mer eller mindre sant beroende på vem och var arbetet läggs ut på, förblir det en risk med outsourcing.
Detta är bara kostnaden för outsourcing inom alla branscher, oavsett om det är IT eller annat. De minskade kostnaderna hjälper dock oftast ett företags vinstmarginal samtidigt som de ger en kvalitetsnivå som överträffar den relativt låga kostnaden. Indikationer tyder på att det fortfarande finns mycket utrymme för outsourcing i det amerikanska affärslandskapet.
Det är dock tydligt att intelligent automation, som också kallas kognitiv automation eller robotprocessautomation (RPA), är framtidens våg.. Dessa processer har blivit allt mer avancerade och tillämpas inom ett större antal affärsområden än någonsin tidigare.
Intelligent Automation: The Future of Business
Intelligent automation har liknats vid "en "virtuell arbetsstyrka" av avancerad programvara som utför uppgifter på ett effektivt, repeterbart sätt. Denna programvara har fördelen av att vara mycket exakt, effektiv, repeterbar och kommer ofta till en engångskostnad, även om det initiala priset för att skapa eller uppnå programvaran kan vara betydande.
Oavsett kostnaden används dessa former av intelligent automation alltmer, eftersom företag ser sina långsiktiga kostnadsbesparingar och andra fördelar med programvaran som värda investeringen.
Ett exempel på denna höga avkastning på investeringen (ROI) är införlivandet av robotprocessautomation (RPA) av telekommunikationsjätten Telefonica O2. En rapport om fördelen som företaget såg av att implementera denna programvara inkluderade en ROI på mellan 650 och 800 procent. Vidare har det upptäckts gång på gång att anställda som tidigare utförde uppgifter som nu är automatiserade oftast fick andra roller istället för att bli avskedade.
Ännu mer spännande för förespråkare av intelligent automation är sannolikheten att mer komplexa, mindre robotuppgifter kommer att bli föremål för automatisering inom en relativt nära framtid. Stora företag, inklusive IBM och Microsoft, leder vägen när det gäller att anta intelligent automation som framtiden för sin affärsmodell.
IBM representerar i synnerhet den balans som kan uppnås mellan att behålla outsourcing och samtidigt investera i intelligent automation. En av de största icke-inhemska arbetsgivarna i Indien, IBM har redan påbörjat processen att flytta mycket av sin arbetskraft utomlands. Med detta engagemang för outsourcing etablerat, fokuserar IBM enligt uppgift mer uppmärksamhet på att utöka kapaciteten hos sin kognitiva motor Watson.
Det har också rapporterats att Microsoft kommer att centrera mycket av sin affärsstrategi kring Cortana, sin egen intelligent automatiserade personliga assistent-teknologi. Även om rörelsen mot ökad automatisering av uppgifter som tidigare bara kunde utföras av människor kommer att resultera i viss jobbförlust, kommer det också att göra det möjligt för dessa arbetare att omskolas för uppgifter som ännu inte är lämpade för intelligent automation.
Michael Vizard skriver i CIO Insight att vissa företag kan besluta att intern automation kan ersätta outsourcingverksamhet för vissa företag:
Det är dock också anmärkningsvärt att externa outsourcingföretag kan mycket väl bemästra automatiseringsprocessen, i många fall använda samma utländska arbetskraft för att etablera sådan automatisering. Skulle dessa företag etablera automatiseringsprocesser som konkurrerar med ett amerikanskt företags interna system, kan de erbjuda dessa tjänster till en bråkdel av kostnaden som skulle komma med ett företag som utvecklar tekniken internt. Detta skulle representera det ideala äktenskapet mellan den kostnadsbesparande processen att lägga ut arbetskraft och vidareutvecklingen av intelligenta automationssystem.
Outsourcing och intelligent automation: den ultimata kostnadsbesparande kombinationen
Det är sant att ett företag i många fall kommer att bestämma att automatisering fungerar som ett substitut för deras tidigare outsourcingmodell. Men för de flesta företag kommer en kombination av outsourcing av arbetskraft och utveckling av intelligent automation att ge de mest lönsamma resultaten.
När företag arbetar med att utveckla automationssystem som kan utföra allt mer komplexa uppgifter, är det dock troligt att många utländska arbetskrafter kommer att hålla jämna steg med denna trend. Skulle så vara fallet, skulle den utländska arbetskraften fortfarande erbjuda fördelarna med lägre kostnader för kunden samtidigt som de utvecklar kompetenser som håller jämna steg med den ökande automatiseringstrenden.
När man fattar beslutet om att öka vinsten genom antingen automatisering eller outsourcing, är det absolut nödvändigt att företag inser att de inte alltid utesluter varandra. Tillsammans kan automatisering och outsourcing ofta ge en mer lönsam lösning än att välja det ena eller det andra.