Nyheter

Offshoring, Nearshoring eller Reshoring?

Baltic assist - Skräddarsydda outsourcinglösningar

När du vill veta hur du ska strukturera ditt företag när det växer kan det vara svårt att förstå var du ska börja. Naturligtvis behöver du en hållbar långsiktig strategi, men med så många modeord som studsar runt, var börjar du din sökning?

För att göra det trevligt och enkelt för dig ska vi ta en titt på 3 av de nyckelbegrepp som du behöver veta om. På så sätt kommer du att kunna göra de smarta val som är i ditt företags bästa intresse. Allt samtidigt som du är säker i vetskapen om att du har en klar förståelse för vad dina alternativ är.

Offshoring: Allt du behöver veta om att våga sig utomlands

Offshoring är där du flyttar några av dina viktiga funktioner utomlands för att effektivisera verksamheten. Vanligtvis görs detta i samarbete med en tredje parts tjänsteleverantör som verkar i ett land med betydligt lägre levnadskostnader. Skillnaden i lönerna mellan den utomeuropeiska staten och ditt eget land gör att du kan spara pengar på en av dina viktigaste omkostnader – löner.

Offshoring är ett tillvägagångssätt som har varit vanligt i några år, men det är inte utan sina potentiella nackdelar. Som många brittiska banker har upptäckt under de senaste tio åren kan de kulturella och språkliga barriärerna som skapats av offshoring kundsupport ses som negativa av kunderna själva.

Det har lett till att vissa organisationer fört sin verksamhet närmare hemmet. Det finns två sätt på vilket det är möjligt. Och vi kommer att diskutera båda i detalj nu.

Reshoring: Få ditt företag tillbaka hem

Reshoring är ett enkelt koncept att ta sig runt. Allt det innebär är att föra tillbaka delar av din verksamhet som tidigare var offshored till ditt hemland. Vissa människor kommer att se detta som ett erkännande, att offshoring sparar pengar, men orsakar skador på varumärken på grund av en försämrad servicekvalitet. Det är helst att köra med en lägre marginal än det är att försöka kämpa mot vågen av en missnöjd kundbas.

I verkligheten är det ett pragmatiskt steg att ta för att skydda ditt varumärke och se till att ditt företag har full uppsikt över vad som händer. Som sagt, det finns nackdelen att du nu måste anställa heltidspersonal som med största sannolikhet kommer att ta fasta tjänster på ditt huvudkontor. Naturligtvis är detta inte det mest smidiga tillvägagångssättet att ta, vilket är där den mest flexibla och smidiga av de tre nyckelkoncepten kommer in i bilden.

Nearshoring: Kundtjänst möter Lean Operation

Det smarta med nearshoring är att det kombinerar de bästa bitarna av offshoring och re-shoring, och gör bort de bitar som du gärna skulle klara dig utan. Det låter som att det är för bra för att vara sant, men nearshoring är nu en vanlig praxis för företag över hela världen. Så vad är det?

Nearshoring syftar på outsourcing av viktiga affärsfunktioner till tredje part i närliggande länder. Dessa länder kommer vanligtvis att ha samma, eller mycket liknande, kulturer till ditt hemland på grund av deras närhet. Det betyder att alla språkliga och kulturella barriärer är ett minne blott direkt.

Det du kanske undrar är hur du sparar pengar? Grannländer tenderar att ha mycket liknande levnadskostnader på grund av gränsöverskridande handel och nära kulturella band. Men det du inte har tagit med i ekvationen är det magra elementet. Genom att anställa arbetare på ad hoc-basis från en pålitlig tredje part betalar du bara för den expertis du behöver, när du behöver den.

På så sätt behöver du aldrig oroa dig för att skapa fasta tjänster och alla omkostnader som följer med dem. Allt du behöver göra är att hitta rätt person för uppgiften och koncentrera dig på att få det gjort i tid.

Vilket tillvägagångssätt fungerar för dig?

Var och en av de tre tillvägagångssätten som vi har beskrivit kommer att fungera för ditt företag, men resultaten kommer att variera. Om du vill göra ditt företag så billigt att driva som möjligt, så är offshoring ofta rätt väg att gå. Men du måste vara försiktig med att minska dina kostnader för mycket. Om dina kunder har svårt att göra affärer eller prata med din inhyrda hjälp kan det avskräcka dina kunder från att stanna hos dig. Ännu värre, deras missnöje kan leda till att ditt varumärke blir fläckigt på ett sätt, form eller form.

Reshoring är alltid ett säkert kort eftersom du personligen kan gå i god för arbetsrutinerna i ditt eget land. Du vet vad du får, och det blir lätt att anpassa dina förväntningar till dina anställdas resultat.

Vad det inte kommer att göra; men det är att spara så mycket pengar för dig eftersom du troligen kommer att skapa permanenta tjänster. Även om en fast anställd är bra, i den meningen att du aldrig behöver leta efter någon igen när du väl har anställt dem. De kommer med bagage och omkostnader som kan minska din verksamhets smidighet och flexibilitet.

Det bästa tillvägagångssättet är att överväga nearshoring eftersom det erbjuder det bästa av två världar. Genom att kunna spara pengar genom att använda ad-hoc-assistenter vid behov, kommer du att kunna öka dina marginaler. Och på grund av de nära kulturella banden till grannlandet där de befinner sig, blir det lätt för dina kunder att göra vad de behöver göra. Inte bara det, utan det kommer också att vara enkelt för dig att anpassa dina förväntningar till deras resultat.

Att fatta det smarta beslutet

Som med allt i affärer finns det sällan ett definitivt korrekt svar som inte har några nackdelar. Att få saker gjorda handlar lika mycket om att kompromissa och balansera mål som det handlar om vad som är bäst för ditt företag. För att fatta rätt beslut måste du överväga fördelarna med kundupplevelsen i en hand. Och de möjliga ekonomiska besparingarna för att öka dina marginaler på den andra. När du väl gör det kommer det att vara uppenbart hur du ska gå vidare.