Indien är den största outsourcingsdestinationen för både amerikanska och europeiska företag. Europa står för cirka 30 % av Indiens outsourcingindustri på 150 miljarder dollar.
Men på grund av uppdaterade regler om dataskydd (GDPR), den globala pandemin och vissa ekonomiska förändringar i Indien, är många företag redo att ta tillbaka outsourcad kundservice till Europa.
Därför kommer vi i den här artikeln att diskutera denna förändring mer i detalj.
Varför är Indien så attraktivt som ett outsourcingland?
Innan vi går vidare, låt oss snabbt sammanfatta varför outsourcingtjänster från Indien är så tilltalande.
Följande är de vanligaste orsakerna:
- Låga priser. Trots stigande löner (vi kommer att diskutera det i följande stycke) erbjuder Indien fortfarande låga priser och priser för sina tjänster.
- Mänskliga resurser. Som ett land med 1.3 miljarder människor erbjuder Indien mänskliga resurser som bara ett fåtal andra länder har.
- Anpassningsförmåga. Indiens marknad är snabb att anpassa sig till de andra ländernas krav. Det inkluderar utbildning av nödvändiga specialister och anpassning av programvaran för att passa kundernas behov.
Situationen är dock inte här för att stanna på grund av vissa ekonomiska förändringar i landet.
Indien är inte längre lika billigt för outsourcing som det brukade vara
Det är ingen hemlighet att den största överklagandet för att lägga ut specialister från Indien var kostnadseffektivitet. Situationen håller dock på att förändras.
De senaste åren har lönerna i Indien stigit, vilket redan har tvingat vissa företag att flytta hem igen.
Sommaren 2020 beräknades i genomsnitt skulle Indiens löner stiga till 13 % under det kommande året. Lägg till en av de största inflationssiffrorna i de stora asiatiska ekonomierna, och där har du fler anledningar till att outsourca att lämna landet.
Nackdelar med outsourcing från Indien
Vi har redan täckt den ekonomiska delen. Låt oss granska några av de andra anledningarna till att outsourcing från Indien kanske inte är så bra som det kan se ut.
Tidsskillnad
I affärer är tiden allt. Därför kan det vara knepigt att ha en eller några avdelningar i ditt företag i en annan tidszon och orsaka utmaningar.
För att undvika det kan det vara ett bra alternativ att flytta tillbaka till Europa på entreprenad.
Kommunikationsfrågor
Varje land har sin förståelse för affärer och kommunikation.
När de är något eller mycket olika kan det orsaka utmaningar för slutprodukten eller tjänsten, och den övergripande användarupplevelsen och, i vissa fall, intjänad inkomst.
Ytterligare Covid-19 relaterade utmaningar
En annan sak som kan bidra till outsourcingfilmen tillbaka till Europa snabbare är den globala pandemin.
Outsourcing, precis som många andra områden, har också påverkats av covid-19-pandemin. Eftersom den nuvarande situationen i Indien är extremt svår, ställs ytterligare utmaningar för outsourcingområdet.
Till exempel är det mest framträdande problemet att förse anställda med teknisk utrustning att använda hemma, eftersom det är för farligt att arbeta på kontoret.
Bottom line
Sammantaget är outsourcing på väg tillbaka till Europa.
På grund av utmaningar globalt och i Indien väljer fler och fler företag att hitta pålitliga outsourcingtjänster hemma.
Skiftet kommer att ta tid, men vi kan redan börja se några förändringar.