För alla företag kan det vara svårt att hitta den perfekta balansen mellan kostnaden för din egen tid och kostnaden för outsourcing. För ägare och operatörer av små och medelstora företag kan den breda idén med outsourcing till en början göra dem försiktiga. Otillbörliga kostnader, brist på direkt tillsyn och mentaliteten "vi kan göra det själva" är några av de vanligaste orsakerna till att företagare kan vara tveksamma till att förlita sig på avlägsna resurser. Det här tillvägagångssättet är förståeligt, men att förlita sig på fjärrassistans, när det görs eftertänksamt, hjälper dig att växa ditt företag samtidigt som du behåller kärnanställda. Omfamna friheten som fjärrtjänster ger för företag att fokusera på deras företag kommer i slutändan att tillåta dem att spara på den mest värdefulla tillgången som är, tid.
Outsourcing är vanligare än många tror
Termen "outsourcing" har fått en dålig rap. Alltför ofta är det förknippat med utbyte av interna jobb och en försämring av kvaliteten på produkter och tjänster. Faktum är att att förlita sig på en ansedd tredjepartskälla för att hantera vissa uppgifter och tjänster resulterar oftast i lägre affärskostnader och en ökning av kvaliteten. Små och medelstora företag som avsätter värdefulla timmar av anställdas tid för att försöka lära sig processer som inte faller inom deras kompetensområde kommer att misslyckas. I slutändan är det nyckeln till att öka produktiviteten och utveckla din verksamhet på ett effektivt sätt att identifiera vilka tjänster du bör lägga ut på distans (din arbetsstyrkas svagheter) och vilka som bör hanteras internt (din arbetsstyrkas styrkor).
Lyckligtvis är många företag lika i de uppgifter som de tenderar att göra lägga ut. Inget företag är ensamt om sitt behov av att hålla sig till slutresultatet samtidigt som kvaliteten bibehålls samtidigt som man arbetar mot operativ tillväxt. Många fördelar med att utnyttja brunnen hos virtuella och fjärranslutna tjänster, såväl som andra entreprenörer, understryks av ett tema: frihet. Frihet till resurser att fokusera på ditt företags primära mål. Ekonomisk frihet genom smarta utgifter för extern expertis. Frihet att utnyttja inhemska och globala kompetensmarknader till påtagliga resultat för ditt eget företag.
Outsourcabara uppgifter: The Big Picture
Nästan inget företag driver på egen hand. Utomstående entreprenörer, på distans eller i hemmet, är vanliga bland små eller stora företag. Forbes noterar detta faktum och tillägger att två breda kategorier av uppgifter lämpar sig för att läggas ut på entreprenad: 1) uppgifter som ditt företag inte kan leva utan, men som inte är en del av din strategiska verksamhet, såsom frakt, och 2) råvaror uppgifter som städning, storskaliga utskrifter och kundtjänst callcenter. Dessa råvaruuppgifter motiverar inte anställning av heltidsanställda, och många företag har redan byggt sin strategi kring att tillhandahålla dessa råvaruuppgifter till kostnad.
Ofta utlagda uppgifter och tjänster
Oavsett vilket generellt område ett företag faller under, korsar vissa dagliga affärsaktiviteter nästan alla branscher. Ta administrativa uppgifter till exempel. Färdigheter som behövs för att schemalägga affärsrelaterade händelser, fullständig datainmatning och skriva långa dokument delegeras ofta till en virtuell assistent eller fjärrtjänst, vilket minskar tidskostnaderna avsevärt. Dessa uppgifter är något repetitiva, men det betyder inte att de inte är tidskrävande och detaljorienterade, varför outsourcing ofta är billigare och effektivare än att anställa interna medarbetare för att hantera dem. Dessa administrativa uppgifter som skulle kunna, men bör inte hanteras internt är inte den enda typen av verksamhet som företag tenderar att lägga ut.
Specialiserade uppgifter är ett område som du skulle bli försummad när du försöker hantera internt. Redovisningstjänster, generering av potentiella kunder, marknadsföring och IT-drift läggs ofta ut på kontrakt, av goda skäl. Sådana processer är inte bara extremt tidskrävande. De är avgörande för de flesta företags framgång, och de måste göras rätt av proffs som är experter på området. De flesta av dessa uppgifter, när de tillämpas på ett företag, kräver betydande arbetskraft och expertis. Och även om de är avgörande för din verksamhet, är dessa i allmänhet inte en del av ett företags strategiska verksamhet och bör läggas ut på entreprenad. Många av dessa uppgifter faller under kategorin "expertuppgifter". Genom att lägga ut dessa uppgifter på entreprenad till yrkesverksamma som kan anses vara experter inom sitt område när det är möjligt, får du i princip en anställd på toppnivå till en entreprenörs kostnad.
Andra uppgifter gäller mindre allmänt för företag, men är i tillämpliga fall vanligtvis utlagda på entreprenad. Copywriting, marknadsföring i sociala medier och översättning tenderar att vara mindre allmänt efterfrågade, men kan läggas ut på entreprenad för att uppnå högre kvalitet och lägre kostnader för företag som behöver dessa tjänster. Teknikområdet fortsätter att växa, men även industrins jättar inom detta område lägger ut viss verksamhet på entreprenad. Apple, till exempel, designar sina produkter och förlitar sig sedan på att entreprenörer producerar dem i stor skala. Det har utlöst en boom i konkurrensen bland dessa entreprenörer, vilket belyser hur ett företags beslut att delegera uppgifter till externa parter kan stimulera den sektor som specialiserar sig på en specifik uppgift. Nystartade företag och småföretag inom tekniksektorn bör också överväga att flera tjänster bör överlåtas till experterna att tillhandahålla, inklusive men inte begränsat till molnvärd, cybersäkerhet och infrastruktur.
Värdera din tid, överväg outsourcing
Kom ihåg att den främsta fördelen med att hitta affärspartners för att hantera dessa uppgifter inte är att spara pengar. Det sparar tid, vilket som vi brukar säga, inte kan värderas tillräckligt. Långsiktiga mål för många företag är att så småningom hantera så många operationer som möjligt internt. Detta mål ska applåderas, men ägare måste förstå att denna typ av tillväxt tar tid och att de måste bedöma verkligheten i hur för att nå det tillväxtmålet. Genomför kostnads-tidsanalyser för den verksamhet du funderar på att lägga ut på entreprenad, konsultera sedan affärspartners och relevanta parter för att komma överens om en specifik entreprenör eller tjänst. Oavsett om det är för ett engångsprojekt eller en pågående tjänst, kommer outsourcing sannolikt att spara tid och pengar, med tiden som är den mest värdefulla av de två.
Slutsats
Alla små eller medelstora företag måste anamma outsourcing, oavsett om det är offshore eller inhemskt. Tjänster som kan hanteras med professionalism med virtuell eller fjärrassistans och tjänster kommer oftast till en billigare kostnad än att hantera dem internt med en hel- eller deltidsanställd. Du kanske upptäcker att lokala och inhemska affärspartners kan hantera outsourcing av en specifik uppgift mest effektivt, vilket ofta är fallet med Bokföringstjänster. Offshore, extern outsourcing ger dock ofta högre kostnad i förhållande till kvalitet. Oavsett vilken form, tjänsten, verksamheten eller individen du väljer som entreprenör ska du veta att delegering av dessa tredjepartsuppgifter kommer att sätta ditt företag i den bästa positionen för att expandera verksamheten, fullfölja din vision och göra sig gällande i en respektive fält.