Nyheter

Framtiden för outsourcing: Kan RPA ersätta det?

Baltic assist - Skräddarsydda outsourcinglösningar

När du vill veta tillståndet för outsourcingbranschen måste du förstå RPA. I den här artikeln kommer vi att ta en titt på dess för- och nackdelar och diskutera den sannolika inverkan det kommer att ha på vårt sätt att arbeta.

Vad är RPA?

RPA är en förkortning för Robotic Process Automation, och det är i huvudsak processen att använda automatiserade lösningar för att utföra repetitiva uppgifter till en mycket lägre kostnad. Anledningen till att det tar fart är att det tillåter företag av alla former och storlekar att använda den senaste tekniken på ett sätt som sparar pengar. Så, vad är fördelarna med RPA?

Varför RPA kan vara framtiden

RPA tillåter en organisation att ta fullständig kontroll över uppgifter som den skulle ha lagt ut på entreprenad. Detta är idealiskt för sinnesfrid eftersom det säkerställer att du har full överblick över hur din data används och bearbetas.

Det har också de extra fördelarna med minskade kostnader och skalbarhet. Den andra punkten är särskilt viktig eftersom det är det som gör att RPA kan flytta från en uppgift till nästa sömlöst. Istället för att behöva hitta ett halvdussin olika människor med överlappande färdigheter kan du nu lägga ut allt på ett system. Det håller också dina omkostnader låga eftersom du kan kosta upp dina projekt efter behov utan att behöva behålla personal.

RPA kan förenkla kommunikation och bibehålla noggrannhet

Problemet med människor är att de är föremål för kognitiva fel från tid till annan. Naturligtvis, om du anställer någon som är mycket erfaren, kommer de att vara mycket mindre benägna att göra ett misstag, men denna upplevelse har ett pris. En av de viktigaste fördelarna med RPA är att du bara behöver träna ditt system en gång.

Därifrån kommer den att köra samma uppsättning instruktioner på obestämd tid, förutsatt att du fortsätter att fungera inom sina kända parametrar.

Du kan också bygga in efterlevnad i ditt RPA-program genom att ge det en föreskrivande uppsättning operativa procedurer. Det kommer att säkerställa att det fungerar inom fastställda gränser (dina efterlevnadskrav) och kör samma process om och om igen.

Allt låter ganska bra ur ett RPA-perspektiv, men vad är hela bilden?

Där RPA kan svika dig

Okej, så efter att ha läst den första hälften av den här artikeln kanske du tänker att det inte längre är lönsamt att lägga ut ditt arbete på en människa. När allt kommer omkring kan en maskin arbeta dygnet runt, 365 dagar om året, och gör till synes aldrig ett misstag.

Problemet med denna synvinkel är att det är fel. Vad du behöver komma ihåg om RPA-metoden är att den bara är så bra som de inmatningsparametrar du anger anger. Med andra ord, det är bara så effektivt som den utbildning du kan leverera. Det är samma sak med mänsklig personal, men människor kan lära sig själva. RPA-system gör det inte, och kommer aldrig att kunna.

Om du har en nyanserad uppgift eller en som inte kan delas upp i fält på ett formulär, kommer en RPA att vara till liten eller ingen nytta. Den mänskliga beröringen kommer alltid att behövas för mer komplexa, mindre föreskrivande uppgifter, och det kommer säkert alltid att krävas för dem som är kreativitetsdrivna.

Där Human Outsourcing kommer till sin rätt

Det fina med att lägga ut på entreprenad till en människa är att de kan lära sig på jobbet och ge nya idéer som du aldrig har tänkt på. Om du vill lägga ut en rote-uppgift som måste dupliceras 10,000 XNUMX gånger, så är RPA utan tvekan rätt väg att gå.

Detta kommer sedan att frigöra de kreativa gnistorna hos din mänskliga personal så att de kan göra något originellt, kreativt och innovativt. Det är vad människor gör bäst, och det är ett område som RPA-system aldrig kommer att bli dominerande inom.

Genom att hitta en balans i sättet du lägger ut ditt arbete på kan du få det bästa av två världar. Men var ligger balansen?

Framtidsutsikterna: Att hitta rätt balans

RPA-system är skalbara, billiga och fria från fel med rätt ingångsparametrar. Detta gör dem väl lämpade för extraordinära uppgifter som behöver upprepas ett stort antal gånger, särskilt löpande. Vad de inte är särskilt bra på är nischuppgifter med låg volym som involverar en viss grad av kritiskt tänkande, innovation eller kreativitet.

Dessa sådana uppgifter är fortfarande mycket skickliga människors domän, och det är också goda nyheter. Eftersom du kan ge dessa uppgifter till dina mänskliga outsourcars, och hålla RPA:n i bakgrunden, kan du få det bästa av två världar.

Att hitta rätt balans handlar om att försöka anpassa ditt företag till behoven här och nu. Var flexibel, var anpassningsbar och fråga alltid dig själv vad du verkligen behöver vid varje given tidpunkt.