Nyheter

Varför Nearshoring kan vara precis vad du behöver

Baltic assist - Skräddarsydda outsourcinglösningar

I och med att det blir allt lättare att få kontakt med människor runt om i världen med ett klick på knappen är det säkert att säga att världen håller på att bli en mindre plats. Detta är en stor sak för kunderna eftersom det innebär att de kan använda sig av expertis över hela världen. Vad det betyder för företag på vissa nivåer är dock ökad konkurrens.

Överallt du vänder dig kommer smarta människor på nya sätt att paketera tjänster som gör saker snabbare och mer tillgängliga. Det betyder att om du vill ligga före kurvan måste du tänka utanför ramarna. På tal om att tänka utanför boxen; har du någonsin hört talas om nearshoring?

Nearshoring: Något nytt att tänka på

Globala företag har offshorerat kritiska delar av sin affärsfunktion i flera år nu – med blandade resultat. Callcenter har drivits i främmande länder med avlägsna geografiska och kulturella kopplingar till moderbolaget. Även om detta görs med de bästa avsikterna, har det ibland lett till en nedgång i kundnöjdheten. Något som vi kan vara överens om att inget företag vill ha!

Intressant nog är det där idén med nearshoring kommer in. Det är en form av outsourcing, men en som är beroende av att hitta en professionell tredje part med nära geografiska band till din kärnverksamhet. Det spännande med det här är att det är en relativt ny idé, men en som är väldigt vettig när du börjar tänka på den.

Här är några idéer från våra huvuden varför nearshoring är en idé som du kanske vill överväga:

  • Det kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten genom att lägga ut specifika uppgifter till erfarna tredje parter
  • Det kan tillåta dig att anställa en mycket smalare och mer flexibel arbetsstyrka som matchar den nuvarande formen på din kärnverksamhet
  • Det gör att du kan minska kostnaderna samtidigt som kvaliteten på kundupplevelsen bibehålls
  • Det är en idé som passar in i behoven hos företag av alla former och storlekar

Säkert mycket att tänka på när du ser allt på papper finns det inte!

Har Offshoring gått ur modet?

Det är något vi får frågan hela tiden: det är inte så mycket att det har gått ur mode, mer att det börjar ersättas. Offshoring har i flera år gett konsumenterna en billigare och slankare slutprodukt genom att sänka kostnaderna för några av de största företagen i världen. Ganska coolt ur konsumentsynpunkt skulle jag föreställa mig att du tänker.

Något att tänka på är dock att det (omedvetet) kan skada servicenivån som samma konsumenter upplever. Ingen säger att detta beror på bristande ansträngning eller något liknande — offshoring-företag anställer de bästa och smartaste, det råder inga tvivel om det. Kunderna tycker dock att saker och ting går lite smidigare när de har en närmare länk till personen i andra änden av telefonen.

Callcenter är bara ett typiskt exempel, men i sanning kan du göra detta argument för vilken modell av outsourcing som helst. Det är helt enkelt en gammal mänsklig natur när du kommer till det. Det är därför det finns ett gap för nearshoring. Företag kan spara pengar och skicka en del av dessa besparingar till sina kunder. Dessutom kan dina nearshore-arbetare integreras sömlöst i ett team utan krångel eller friktion.

Hur vet du när du bör nära stranden?

Det kan vara svårt att veta när man ska ta steget och lita på en tredje part med en del av ditt arbete. Du vill vara säker på att du kan lita på att de får jobbet gjort eftersom det i slutändan är ditt namn och ditt varumärke som står på spel. Det betyder att även om fördelarna med nearshoring är no-brainer, krävs lite eftertanke från din sida för att undvika att eventuella nackdelar och fallgropar uppstår.

För att göra saker problemfria har vi tagit lite tid på oss att ta fram några saker som du kan tänka på och fundera över. Om du går igenom dem en efter en kommer du att kunna se om nearshoring är rätt väg för dig:

  1. Vill du minska dina kostnader? Såklart du är! Det är det första med nearshoring som du behöver för att ge en stor bock. Eftersom du bara betalar för det du behöver med enkla fasta avgifter för den aktuella uppgiften kan du hålla saker smidiga och flexibla. Två saker som jag tror att vi kan komma överens om är avgörande i affärsvärlden.
  2. Är din företagskultur viktig för dig? Så klart det är! Kulturen i ditt företag är lika viktig som ditt kärnvarumärke när du vill skapa en varaktig identitet som skiljer dig från mängden. Offshoring kan förändra din kultur eftersom du har att göra med arbetsmetoder från hela världen. Vi är de första som säger att lite kulturell mångfald berikar oss alla, men kom ihåg att det inte är det vi pratar om här. Vi pratar om att se till att förväntningar på produktion, kvalitet och tidsramar blir intuitivt anpassade från dag ett. Nearshoring tar hand om allt detta utan att du behöver jaga och skicka runt uppförandekoder i det oändliga.
  3. Är flytande och produktiv arbetskraft något du skulle vilja ha? Du slår vad om att det är det! Genom att kunna anställa personer som är kända för att få jobbet gjort rätt första gången kommer du att kunna ta saker lite lättare. Du kommer inte att svettas över huruvida du fick fram din poäng som du tänkt dig ett par dagar tidigare medan du ser att deadlines tickar allt närmare. Se nearshoring som problemfri offshoring som gör allt enklare.

Slutsats

Gör en lång historia kort: nearshoring är som offshoring, men utan besväret med midnattskriser, svårigheten med kulturella barriärer och det knepiga med att anpassa markant olika förväntningar. Om det låter som den typ av sak du behöver, så är det väl värt att brygga lite kaffe och fundera på vilka uppgifter och funktioner du vill ha nära till stranden.