Varför Nearshoring kan vara precis vad du behöver
Översikt
Nearshoring kan vara precis vad ditt företag behöver för att förbli konkurrenskraftigt och effektivt. Genom att flytta verksamheten närmare hemmet kan du dra nytta av många fördelar, såsom minskade kostnader, förbättrad kommunikation och snabbare handläggningstider. Att förstå fördelarna med nearshoring kan hjälpa dig att fatta strategiska beslut som förbättrar din affärsverksamhet.

Nearshoring: Något nytt att tänka på
Globala företag har offshorerat kritiska delar av sin affärsfunktion i flera år nu – med blandade resultat. Callcenter har drivits i främmande länder med avlägsna geografiska och kulturella kopplingar till moderbolaget. Även om detta görs med de bästa avsikterna, har det ibland lett till en nedgång i kundnöjdheten. Något som vi kan vara överens om att inget företag vill ha!
Intressant nog är det där idén med nearshoring kommer in. Det är en form av outsourcing, men en som är beroende av att hitta en professionell tredje part med nära geografiska band till din kärnverksamhet. Det spännande med det här är att det är en relativt ny idé, men en som är väldigt vettig när du börjar tänka på den.
Här är några idéer från våra huvuden varför nearshoring är en idé som du kanske vill överväga:
- Det kan hjälpa dig att förbättra effektiviteten genom att lägga ut specifika uppgifter till erfarna tredje parter
- Det kan tillåta dig att anställa en mycket smalare och mer flexibel arbetsstyrka som matchar den nuvarande formen på din kärnverksamhet
- Det gör att du kan minska kostnaderna samtidigt som kvaliteten på kundupplevelsen bibehålls
- Det är en idé som passar in i behoven hos företag av alla former och storlekar
Säkert mycket att tänka på när du ser allt på papper finns det inte!
Har Offshoring gått ur modet?
Det är något vi får frågan hela tiden: det är inte så mycket att det har gått ur mode, mer att det börjar ersättas. Offshoring har i flera år gett konsumenterna en billigare och slankare slutprodukt genom att sänka kostnaderna för några av de största företagen i världen. Ganska coolt ur konsumentsynpunkt skulle jag föreställa mig att du tänker.
Något att tänka på är dock att det (omedvetet) kan skada servicenivån som samma konsumenter upplever. Ingen säger att detta beror på bristande ansträngning eller något liknande — offshoring-företag anställer de bästa och smartaste, det råder inga tvivel om det. Kunderna tycker dock att saker och ting går lite smidigare när de har en närmare länk till personen i andra änden av telefonen.
Callcenter är bara ett typiskt exempel, men i sanning kan du göra detta argument för vilken modell av outsourcing som helst. Det är helt enkelt en gammal mänsklig natur när du kommer till det. Det är därför det finns ett gap för nearshoring. Företag kan spara pengar och skicka en del av dessa besparingar till sina kunder. Dessutom kan dina nearshore-arbetare integreras sömlöst i ett team utan krångel eller friktion.
Slutsats
Gör en lång historia kort: nearshoring är som offshoring, men utan besväret med midnattskriser, svårigheten med kulturella barriärer och det knepiga med att anpassa markant olika förväntningar. Om det låter som den typ av sak du behöver, så är det väl värt att brygga lite kaffe och fundera på vilka uppgifter och funktioner du vill ha nära till stranden.
Om du vill utforska hur nearshoring kan gynna ditt företag, kontakta Baltic Assist. Våra experter finns här för att hjälpa dig att optimera din verksamhet och uppnå dina mål. Kontakta oss idag!
Har en fråga?
Kom i kontakt!
Baltic Assist tillhandahåller en omfattande outsourcinglösning som sparar kostnader, förbättrar effektiviteten och strategiskt beslutsfattande för ditt företag.