Fondadministration 1

Vi stödjer företag som tillhör internationella koncerner. Vi erbjuder vårt kunnande i en snabbt föränderlig miljö tillsammans med regler och lokal jurisdiktion som varierar från land till land. Samtidigt hjälper vi ditt företag att minska eventuella risker för bristande efterlevnad, uppnå framgång och kontroll på det övergripande fallet. Den ökande tekniknivån gör att vi kan erbjuda våra kunder att effektivisera arbetsflöden och förenkla verksamheten genom att välja oss som en global leverantör, som skulle ansvara för att förenkla och centralisera hanteringen av dina företagsenheter runt om i världen.

Vår expertis

Bokförings- och bokföringstjänster för multinationella företag

Vi erbjuder dagligt redovisningsstöd för dina affärsenheter (hemma och utomlands) och ger dig ett enhetligt sätt att rapportera för alla dina affärsavdelningar oavsett de detaljer som gäller för dessa länders redovisning och skattelegalisering. Vi skulle säkerställa att din redovisning överensstämmer med redovisningsstandarder och internationella regler.

Våra förvaltningstjänster inkluderar redovisning, bokföring, finansiell rapportering och konsolidering, assistans med finansiell revision och intern kontroll, momsregistrering och administration, bankkontohantering, upprättande av bokslut, kontanthantering med mera.

Bokslutsgruppering och konsolidering av moder- och dotterbolag i en unik rapport

Vi utvecklar och förbereder en enhetlig rapportmall som skulle ha samma format för alla dina koncernenheter och företag genom att skapa bryggor mellan lokal finansiell data och standardiserad koncernredovisning. Användningen av bokslutsgruppering av moder- och dotterbolag i unika rapporter gör att du kan ha fristående och gruppdata i en fil. Detta är ett nyckelelement för att göra den övergripande analysen och jämförelsen effektiv, jämförbar och begriplig oavsett de detaljer som gäller för redovisning och skattelegalisering av olika länder där ditt företag är verksamt. 

Dessa samlade data gör det möjligt för multinationella företags ledning att bli mer effektiv i beslutsprocessen, bedöma varje enhets finansiella situation och, om det behövs, justera ledningsstrategin.

Globala skatteefterlevnadstjänster

Baltic Assist Finance-chefer kan hjälpa dig att anpassa dig till aktuell lokal och nationell skatteutveckling, förbereda, hantera och utföra skattedeklarationer inom en snabbt föränderlig regulatorisk miljö över hela världen, och administrera dina direkta och indirekta skatter. 

Vi erbjuder följande globala skatteefterlevnadstjänster:

  •       Skatteregistreringar, registerunderhåll och skattedeklarationer;
  •       Pågående lagstadgad skatteefterlevnad;
  •       Skatterådgivning gällande lokal och internationell skattelagstiftning;
  •       Företagsinkomstdeklaration och efterlevnad;
  •       Överensstämmelse med punktskatter och tullavgifter;
  •       Överensstämmelse med mervärdesskatt;
  •       EC Sales och Intrastat.
  •       Personlig skatte- och socialförsäkringsefterlevnad
Globala lönetjänster

Vi underlättar den övergripande lönefunktionen inom ditt multinationella företag genom att behandla dina lönebehov exakt, i tid och i alla länder där ditt företag är verksamt. Vi kan hjälpa dig att standardisera löneinformation, säkerställa efterlevnad av lokala arbetslagar och betala internationella team exakt och i tid. Vårt löneteam skulle ta hand om efterlevnaden av lokala regler och procedurer (dokumentation, deklarationer, betalningar till lokala skattemyndigheter och andra närstående parter). 

Vi kan tillhandahålla en fullt hanterad, standardiserad lönetjänst var du än är verksam. 

Våra globala lönetjänster inkluderar:

  •       Dedikerat globalt lönesamordningsteam/enkelt kontrakt;
  •       Global datavalidering och rapportering;
  •       Integration med kundens HR- och ekonomisystem;
  •       Lönehantering inom landet (brutto-till-nettoberäkningar, sjuk- och semesterhantering, framställning av lönebesked, skattskyldighetsberäkningar, lagstadgade fyllningar och rapportering);
  •       Förberedelser av globala betalningar.
Global treasury och cash management

Vårt team hjälper dig att centralisera verksamheten för globala finanstjänster istället för att ha finanspersonal i varje land lokalt. Genom att centralisera treasury-funktioner säkerställer vi att multinationella företag optimerar global kassaflödeshantering och rörelsekapital (världsomspännande kontroll och prognos av kassaflöde, finansiering, bankverksamhet) och gör utbetalningar i rätt tid till sina leverantörer och partners samtidigt som de minskar potentiella finansiella risker. 

Vi kan förstå dessa globala treasury- och kontanthanteringsuppgifter:

  •       Välj rätt finansprogramvara;
  •       Bestäm den bästa nivån av centralisering kontra decentralisering av globala finansfunktioner;
  •       Välj kostnadseffektiva betalningsmetoder;
  •       Använd kostnadskonkurrenskraftiga växelkurser för globala betalningar;
  •       Prognostisera kassaflödesbehov;
  •       Upprätta kontantkontroller för företagsriskhantering;
  •       Strategiisera och utföra beslutsstödjande funktioner.

Låt ditt företag växa med våra managementtjänster för multinationella företag.

Företagssekreterartjänster

Baltic Assist kan ta hand om alla olika skyldigheter, rutiner, krav och administrativa uppgifter i varje främmande land. Vi kan säkerställa att ditt multinationella företag skulle uppfylla alla krav efter bolagisering som löneskatt, pension, ytterligare registrering hos statliga myndigheter och andra krav. 

Vi kan hjälpa dig med följande uppgifter: 

  •       Lämna in årsredovisningar och skattedeklarationer till lokala myndigheter;
  •       Slutföra standardrättsliga procedurer för styrelseuppdrag, aktieägare, företagsnamn och registrerade adresser;
  •       Utformning av sedvanliga juridiska dokument;
  •       Hantera kommunikation med investerare och anställda;
  •       Underhåll av böcker och register;
  •       Konstant spårning av enhetsregistreringar och efterlevnadsfrister;
  •       Varningar för lokala regulatoriska och juridiska ändringar.
Single Point of Contact (SPOC)

Vi kan vara din enda och centrala kontaktpunkt mellan dig och dina andra tjänsteleverantörer. Detta innebär att vi fungerar som den primära kontaktpersonen, konsoliderar kommunikationen, effektiviserar processer och säkerställer sömlös samordning mellan olika funktioner eller tjänsteområden (inklusive löne-, HR- och lokala GAAP-efterlevnad). På så sätt undviker du risken för fragmenterad, vilseledande kommunikation, bristande ansvarsskyldighet och komplexitet att verka inom ett stort antal olika parter.

Tjänster för bolagisering och likvidation av företag

Att starta eller stänga ett företag i en utländsk jurisdiktion är en ganska komplicerad fråga. Relaterade skyldigheter, procedurer, krav och deadlines kan skilja sig avsevärt från land till land. Baltic Assist kan stödja dig vid bolagisering och likvidation av dina portföljenheter. Vi kan ta hand om hela processen för att göra den så smidig som möjligt.

Låt ditt företag växa med våra managementtjänster för multinationella företag.

Finansomvandling

Genom att säkerställa efterlevnad av lokala redovisnings- och skattekrav kan Baltic Assist hjälpa ditt multinationella företag att leverera finansieringstransformationsprojekt som skulle gynna hela gruppen av dina enheter. Vi kan hjälpa dig att se över och optimera ekonomiprocesser, implementera metoder för interna kontroller och olika kontroller samt att minska riskerna för att lokala redovisningskrav inte följs i varje främmande land.

Låt ditt företag växa med våra managementtjänster för multinationella företag.

Internationella regelefterlevnadstjänster

Lokala bestämmelser i varje land ökar avsevärt risken för bristande efterlevnad och eventuella problem i framtiden.

Baltic Assist kan vara din strategiska partner för att undvika eventuella risker för bristande efterlevnad och säkerställa att dina handlingar och rutiner över hela din grupp är i linje med lokala krav. 

Vi är redo att hjälpa dig med följande uppgifter om regelefterlevnad:

  •       Utvärdering av din nuvarande ställning i regelverket i alla länder och hjälp med att lösa eventuella landsspecifika frågor;
  •       Övervaka överstatliga regleringssystem och de otaliga bitar av lokal lagstiftning som ger dem lagens kraft;
  •       Övervakning och rapportering över alla dina regulatoriska skyldigheter lokalt och globalt.
Ekonomifunktion & global finanskontroll

Vi hjälper dig att skapa ekonomifunktioner genom att bedöma och ge insikter i ekonomiorganisation, strategi, teknik och processer. Finansfunktionsförsäkringstjänster inkluderar:

  • Rapporterings- och konsolideringsprocess;
  • Kontoavstämningar;
  • Utvärdering av finanssystem;
  • Analys och uppföljning av nyckeltal;
  • Bedöma om de olika lokala affärsenheternas prestationer överensstämmer med strategin och målen för hela organisationen över hela koncernen.

Vår resurs skulle också vara den främsta kontaktpunkten för alla ekonomirelaterade frågor i regionerna. 

Våra finansexperter ser till att sammanföra finansiell kontroll och verksamhetskontroll, konsolidera den finansiella data som rapporteras av alla dina lokala affärsenheter och se till att informationen överensstämmer med IFRS och interna redovisningsstandarder.

Priser

Nystartade företag och små och medelstora företag
BAS
Börjar på 38 € per timme
Team av revisorer
Ekonomisk planering & rådgivning
Systeminställningar och integration
AI Tool Integration & Management
Stora företag
Pro

Custom Projekt
Konsultverksamhet inom företagsekonomi
digital Transformation
Finansiella prognoser
RPA konsultation

Dedikera dina uppgifter till våra experter på ekonomistyrning

Dedikera dina uppgifter till Baltic Assist och upplev fördelarna med våra omfattande administrationstjänster, inklusive specialiserade ekonomiförvaltningstjänster. Vårt team fungerar som en förlängning av din personalstyrka, dedikerad och explicit utvald för ditt projekt. Vi utmärker oss i strategisk samordning, efterlevnad och juridiskt stöd, operativ effektivitet, riskhantering och global talanghantering.
Dessutom hanterar vi finansverksamheten för små och medelstora företag och specifika ekonomifunktioner för företagskunder, vilket säkerställer att alla aspekter av din finansiella struktur hanteras sakkunnigt.

Steg för att få igång ditt projekt

1. Utvärdering av arbetsbelastning

Först utvärderar våra ekonomichefer din nuvarande redovisningsuppsättning och erbjuder en lösning.

2. Erbjudandet

Vi undertecknar ett avtal, granskar relevanta juridiska policyer och beslutar om startdatum.

3. Introduktion till laget

Vi presenterar dig för teamet som kommer att ansvara för projektet. Vi presenterar nya lösningar vid behov.

4. Tillhandahållande av åtkomster

Vi skapar tillgång till relevanta plattformar för vårt team — till exempel redovisningssystem, banker, löneprogram, etc.

5. Projektanalys

Vi analyserar din ekonomiska verksamhet och kommer överens om arbetsinstruktioner som definierar de exakta uppgifterna, procedurerna och deadlines så att partnerskapet är helt transparent och dataskyddad.

6. Projektstart

Vårt ekonomiteam startar en full operation på de överenskomna uppgifterna och ger kontinuerliga förslag på automatisering och processeffektivisering.

Läs mer om Finansiella tjänster

Introduktionssamtal

Boka in en snabb konsultation