Agil metodik är något som snabbt har blivit status quo i många mjukvaruutvecklingsföretag, men hur kan det hjälpa dig? Låt oss ta en titt på hur du kan kombinera det med att lägga ut några av dina väsentliga funktioner på entreprenad. På så sätt kan du bedöma om det är en träff eller miss när det gäller vad du vill få gjort.
Den agila metodiken i ett nötskal
Grunden för det agila tillvägagångssättet är flytande och artikulerad kommunikation. Genom att låta alla arbeta med en mängd olika uppgifter vid varje given tidpunkt kan du dra nytta av ditt teams mångsidiga kompetens. Varje idé röstas sedan i stort sett fram på många olika sätt av människor med olika kompetens och synsätt. Låter ganska bra ur kreativitetssynpunkt, eller hur?
Varför agila processer kan effektivisera outsourcade projekt
Det fina med agila metoder är att, förutsatt att du har rätt kommunikation, kan du skala i det oändliga. Det låter dig outsourca, öka storleken på ditt team och öka din arbetsbelastning avsevärt.
Ju fler personer du lägger till i blandningen, desto fler idéer kommer du att sväva runt. Det kommer att tillåta att allt du kommer fram till kan ses från ännu fler synvinklar och förhoppningsvis förfinas som ett resultat. Återigen låter det som precis sånt du behöver om du vill hitta den kreativa gnistan som sätter konkurrenterna i skuggan.
Vad är det övergripande syftet med att kombinera agila metoder och outsourcing?
Att kombinera agil metodik och outsourcing är en spännande idé och en som prövas av vissa företag just nu. Vid det här laget är det viktigt att notera att även om "agile" kom från mjukvaruvärlden, sprider det sig nu som en löpeld. Det beror till stor del på den skenande framgången för antalet företag inom det området.
Genom att sammanföra de två strävar du efter att hålla din arbetsstyrka flexibel och smidig, samtidigt som du främjar exceptionell kommunikation. Föreställ dig ett företag som kunde anställa alla de behövde, bara så länge de behövde, och som drar nytta av alla sina kunskaper. Det är syftet med de företag som försöker kombinera de två.
Där agila metoder kan hamna i svårigheter
Den enda potentiellt farliga fallgropen med det agila arbetssättet är att det lever och dör av kvaliteten på kommunikationen. Det är väldigt bra att ha alla händer på däck och ge erfarna personer roller som är nära fria tyglar, men du behöver kommunikation för att gå med på det.
Utan flytande kommunikation kommer vänster hand inte att veta vad den högra sidan gör. Det kan vara ett betydande problem av många anledningar. För det första kommer det att slösa mycket tid och energi eftersom alla måste kontrollera vad alla andra gör. Detta problem kommer sedan att förvärras om du har lagt ut viktiga funktioner till personal utanför anläggningen. I en idealisk värld kommunicerar alla fritt vad de arbetar med. Men när kommunikationsflödet torkar har du inget annat val än att jaga i det oändliga.
En annan sak som du måste vara försiktig med är huvudsynden med kreativa strävanden: dubbla ansträngningar. Om du har flera team som alla arbetar med överlappande områden, måste de prata regelbundet och fritt. Om de inte gör det kommer du att betala för att lösa samma problem på en mängd olika sätt; det är inte bra för någon.
Vikten av rätt passform och hur man upptäcker den
Att upptäcka den rätta passformen är mer konst än vetenskap, men det betyder inte att det inte finns viktiga tips som du bör hålla utkik efter.
För det första vill du säkerställa att alla förstår vad andra personer i teamet är ansvariga för. Det säkerställer att det inte finns några fel i rapporteringen eller fall av personer som gör intrång i varandras uppdrag.
För det andra måste man leda framifrån om man vill lyfta fram vikten av kommunikation till den kollektiva produktionen. Utveckla en kultur där ingen är rädd för att närma sig någon annan, och där din utlagda personal känner sig värdefull. Betona faktadelning, exakt och koncis kommunikation på alla nivåer i verksamheten.
Du kan alltid kolla vårt inlägg "Hur hanterar man virtuella team?" om att framgångsrikt hantera virtuella team mer i detalj!
Slutsats: Att veta vilken väg man ska gå
Det finns verkligen värde att hämta från att anta den agila metoden på vilken arbetsplats som helst, men en balans måste hittas. Det är ingen idé att försöka skjuta upp ett sätt att arbeta på ditt team som inte är lämpligt för de typer av uppgifter de behöver ta itu med.
Börja med att skapa en kultur av flytande och öppen kommunikation, och använd den sedan som grund att bygga på. Du kan sedan ta med ditt utlagda team in i en kultur där de känner sig värderade och har de kontakter som behövs för att göra skillnad för din verksamhet.