Nyheter

Outsourcing efter Covid-19: Vad kommer att förändras?

Baltic Assist team 2 1

Covid-19 påverkade nästan alla områden, och outsourcing är inget undantag. Den globala pandemin lyfte fram alla svagheter i den traditionella outsourcingmodellen och antände behovet av förändring.

Därför kommer vi i den här artikeln att titta på hur outsourcing förändras på grund av pandemin.

Viktiga förändringar i outsourcing

Om vi ​​var tvungna att sammanfatta förändringarna i en fras, skulle den frasen vara det fjärrarbete.

Många företag implementerade sina policyer för att arbeta hemifrån det senaste året, och de flesta planerar att fortsätta detta skifte. Enligt Gartners undersökning, överväger mer än 80 % av företagen att tillåta distansarbete efter pandemin.

Eftersom så många företag kommer att förbli avlägsna eller delvis avlägsna, kommer outsourcingsektorn oundvikligen att påverkas.

Här är hur:

  1. Fler och fler tjänster kommer att läggas ut på entreprenad. Även om många outsourcade tjänster (som redovisningstjänster eller virtuella bokföringstjänster) var ganska vanliga redan före pandemin, kommer deras roll bara att öka. Eftersom företagen kommer att fokusera sina resurser på de väsentliga arbetspositionerna kommer de att lägga ut de så kallade icke-kärnfunktionerna. Detta kommer att vara mest tillämpligt på små eller medelstora företag. Till exempel, outsourcing av småföretagsredovisning är sannolikt en av de vanligaste outsourcade tjänsterna.
  2. Teknikvänlighet kommer att vara oumbärlig. Om tidigare Covid-19-tekniker var nödvändiga, nu är de viktiga. Företag kommer att samarbeta med outsourcingföretag som erbjuder distansanställda som kan anpassa sig till tekniska framsteg. Till exempel kommer en finansexpert som kan tillhandahålla en lönetjänst online med den senaste programvaran att vara oersättlig och mycket eftertraktad av företagen.
  3. Co-sourcing kommer att bli vanligare. Co-sourcing är ett en-till-en affärssamarbete med långsiktighet i åtanke. I praktiken kan co-sourcing innebära att man arbetar med samma projekt (eller produkt) både inom och utanför företaget. Till exempel kan en startup arbeta med att släppa den senaste mobila betalningsappen och lägga ut en finansiell expert för samarbete.
  4. Värdenätverk kommer att fortsätta att öka. I outsourcingsammanhang avser värdenätverk kopplingarna mellan olika outsourcingleverantörer. I efterdyningarna av pandemin kommer vi sannolikt att se outsourcingföretag arbeta tillsammans för att tillhandahålla tjänster av högre kvalitet till sina kunder och anpassa sig till de tekniska förändringarna både snabbare och mer effektivt.
  5. Outsourcing kommer att fortsätta att säkerställa effektivitet för företag. Effektivitet kommer att bli ännu viktigare efter pandemin, och outsourcing kommer att bidra till att uppnå det. Att lägga ut bokföringstjänster på entreprenad eller anställa virtuella assistenter kommer att göra det möjligt för företag att uppnå maximal produktivitet genom att fokusera på värdefulla arbetsställningar och anställda.
  6. Outsourcing kommer att fortsätta att hjälpa till med affärsutveckling. Fler och fler företag blir bekväma med att använda outsourcingtjänster eftersom de tillåter dem att minska kostnaderna och eliminera behovet av ny personal utanför kärnan. Genom att lägga ut finansproffs eller personal på entreprenad sparar företag på utbildning och kontorsutrymme och investerar pengarna i affärsutveckling.

Hur kan vi hjälpa?

Här på Baltic Assist arbetar vi dagligen med att leverera högkvalitativa outsourcingtjänster till våra kunder.

Från och med idag är vi bland de snabbast växande internationella outsourcingföretagen i Baltikum. Vi är fokuserade på att förse både startups och stora företag från skandinaviska länder, Storbritannien och USA med talangfulla och prestationsorienterade medarbetare från Litauen.