Nyheter

Varför företag anställer virtuella assistenter

Accounting Outsourca Baltic Assist 4

I vårt moderna, elektroniska, snabba samhälle där allt måste göras "igår" kan företagare ibland hitta sig förlorade eller begravda under högar av månadsrapporter, balansräkningar och liknande till synes avgörande rutinuppgifter som suger upp den sista droppen energi en person kan ha. Medan vissa försöker utföra alla dessa uppgifter på egen hand, är det bara utmattande och demotiverande att se hur de hopar sig. Företagsägare har nyligen bytt till virtuella assistenter, och fördelarna har kommit. Virtual Assistant är ett ganska nytt yrke med enorm potential. Internet är fullt av positiv feedback från människor som redan har provat att arbeta med en virtuell assistent, som säger att detta beslut var en verklig spelförändring för deras verksamhet. Här är 10 huvudskäl till varför ditt företag kan dra nytta av att anlita en virtuell assistent.

Lägre rekryterings- och utbildningskostnader

Tänk på alla gånger du var tvungen att anställa en ny person till ditt företag: alla de timmar som spenderades på urval, intervjuer, tester och, senare, utbildning av en ny medarbetare. Denna process är inte bara lång utan också dyr, även om du kanske bara letar efter en assistent för att täcka några grundläggande administrativa uppgifter. Att anställa en virtuell assistent är mycket enklare. De företag som erbjuder VA-tjänster har ett brett utbud av specialister med olika arbetserfarenhet, och de kan göra det mesta av jobbet åt dig genom att välja ut de mest erfarna kandidaterna över hela landet eller världen. Det minskar inte bara rekryteringskostnaderna utan ger också lägre personalomsättning.

Ingen lön utbetald för raster

När du anställer en anställd för att arbeta på ett kontor i åtta timmar, måndag till fredag, måste du acceptera att all den tiden inte går åt till arbetsrelaterade uppgifter. Med virtuella assistenter är det lite annorlunda. Eftersom de vanligtvis arbetar på timbasis, behöver du inte betala för lunch eller fika, bara för den faktiska tiden som läggs ner på arbetet. Innan du anställer din VA, räkna den månatliga arbetsbelastningen och konfigurera en tidspårningsprogramvara för betalningen i slutet av månaden.

Inget behov av ett kontor

Nyckelordet för detta yrke är "virtuellt", vilket betyder att en anställd kan arbeta online från vilken plats som helst som har en internetuppkoppling och inte behöver vara fysiskt närvarande på kontoret. Din virtuella assistent kanske inte ens bor i samma land som du gör, och arbetet kommer fortfarande att bli gjort. En sådan flexibilitet kan gynna både arbetsgivaren och arbetstagaren eftersom den senare kan välja en arbetsplats som bäst motsvarar hans arbetsstil, vare sig det är ett hem eller ett co-working kontor, och den förra kan spara mycket pengar eftersom det inte finns någon behöver hyra vilket utrymme som helst.

Inget behov av att installera arbetsverktyg

Även om du kanske måste köpa datorprogramvara för vissa specifika uppgifter, är detta det, vad gäller arbetsutrustningen. Eftersom virtuella assistenter arbetar på distans och du inte behöver förbereda en arbetsplats, behöver du inte köpa en bärbar dator, en telefon, hörlurar etc. Du kan vara säker på att din VA redan har all utrustning han behöver för effektivt arbete. Vissa av Virtual Assistant-företagen kräver till och med att de sökande skickar en bild av deras hemmakontor för att se till att en framtida VA är förberedd för arbete.

Du har för lite arbete för en heltidsanställd

Om du har lite extra arbete som du inte har tid att göra men inte tillräckligt för att anställa någon för en hel dag, är det bästa alternativet att anställa en virtuell assistent. Alla skulle hålla med om att det är svårt att hitta en specialist som skulle vara villig att arbeta på ett kontor en halv dag eller bara några timmar med vissa specifika uppgifter, men detta är vanligt bland virtuella assistenter. Flexibilitet är en av de väsentliga egenskaperna hos detta yrke, så samma person kan arbeta tre timmar om dagen för ett företag, utföra administrativa uppgifter och tillbringa de återstående fem timmarna med att hantera marknadsföringsrelaterade uppgifter för ett annat företag.

Du behöver en anställd med ett kompetensområde

Om du befinner dig i en situation där du inte bara saknar arbetsbelastning för en heltidsanställd utan du också behöver en specialist inom ett visst område, kan det vara den bästa lösningen att anlita en virtuell assistent. De flesta virtuella assistenter har sitt kompetensområde och kan förutom att arrangera möten och boka flyg hjälpa till med uppgifter som kräver omfattande kunskaper och färdigheter.

Virtuella assistenter är alltid tillgängliga

Medan kontorsanställda ofta arbetar från 9 till 5, Virtuella assistenter är mycket flexibla och kan arbeta med projekt i en annan tidszon. Det är också lättare att nå dem om några oväntade uppgifter dyker upp och det är brådskande att utföra dem.

Du kan klara de administrativa uppgifterna

Din virtuella assistent kan hantera de mest grundläggande sakerna åt dig, som att hantera bokningar eller bokningar, hantera dina e-postmeddelanden, schemalägga möten, hantera sociala medier, etc. Det här är enkla uppgifter som ibland äter upp dyrbara timmar som du kan spendera på att arbeta med viktiga projekt, rita nya affärsstrategier eller helt enkelt bli inspirerad för nya professionella utmaningar. Det är smart att ge sig själv mer tid för att utföra vissa uppgifter och på så sätt garantera kvalitet, och det är bara möjligt genom att lämna över en del av arbetsbördan.

Du kan slappna av

Det finns inte många människor som presterar bra under press; de flesta av oss börjar fixera vid enkla uppgifter och skjuta upp på avgörande arbete. Att överlåta en del av din arbetsbörda till någon annan befriar dig från visst övertidsarbete, vilket innebär att du kommer att kunna koppla av, spendera mer tid med dina nära och kära, utvecklas som professionell eller skaffa en hobby. Även de bästa proffsen inom sina områden behöver tid att vila och ladda för att vara produktiva.

Sekretess är garanterad

Vissa företagsägare tvivlar på sekretessnivån man kan förvänta sig av oberoende entreprenörer som ibland måste arbeta med känsliga uppgifter. Även om sådana tvivel är rimliga kan du alltid be din virtuella assistent att underteckna ett sekretessavtal som skulle garantera att dina kommersiella hemligheter är säkra. Du bör också begränsa åtkomsten till känsliga uppgifter till ett minimum så att din virtuella assistent bara kan komma åt den information han behöver för att utföra uppgifterna.

Slutsats

Det råder ingen tvekan om att i vår virtuella civilisation kommer det att finnas fler och fler människor som arbetar på distans. De mest progressiva företagen använder redan sina tjänster och räknar fördelarna. Se detta som ett nytt steg i ditt företags utveckling, och anställ din första virtuella assistent idag.