Nyheter

För att lösa personalbristen vänder sig litauiska företag till andra länder

litauiska företag

Distansarbete, som blev mer allmänt antaget under pandemin, öppnade bredare möjligheter för arbetsgivare som letade efter experter i andra länder. Litauiska företag, som i allt större utsträckning vänder sig till andra länder för att kompensera för den växande bristen på specialister, är inget undantag.

Fjärrarbete utökade talangpoolen

I och med att digitaliseringen har nått oöverträffade nivåer har distansarbete blivit en vanlig praxis för många företag. Med den har talangpoolen av potentiella anställda utökats avsevärt, eftersom arbetsgivare som inte kan hitta specialister i Litauen har flyttat rekryteringsprocessen till andra länder. Enligt Andžej Rynkevič, chef för ett företag för outsourcing av företag, "Baltiska virtuella assistenter”, har den senare frågan också fått företaget att leta efter anställda utomlands.

”Bristen på specialister i Litauen, som bromsade vår tillväxttakt, var en av de främsta anledningarna till att vi utökade vårt sökande efter anställda utomlands. Bristen på specialister var särskilt stor på IT- och ekonomiavdelningarna. Vi ville också tillföra mer kulturell mångfald till laget. Vi är öppna för andra kulturer – vår utvärderingsprocess baseras enbart på objektiva kriterier, så det första vi tittar på är om specialisten uppfyller kraven för en specifik position och företagets värderingar.” säger A. Rynkevič.

Personalrekrytering sträcker sig längre än till grannländerna 

Rynkevič säger att företaget först började anställa specialister från grannländerna: ”I början av året var de flesta av de nya utländska specialisterna vi anställde från Polen. Vi valde just det här landet på grund av liknande arbetskultur och mentalitet, specialisternas goda engelska kunskaper och det faktum att det nästan inte finns någon tidsskillnad mellan Litauen och Polen.”

Han avslöjar också att företaget för närvarande aktivt rekryterar specialister från det krigshärjade Ukraina, och hjälper också folket att bosätta sig i Litauen. ”Under de senaste veckorna har vi börjat rekrytera personer som drabbats av kriget i Ukraina, och vi har fortfarande mer än tjugo lediga tjänster. Vi kommer att fortsätta denna process och leta efter andra sätt att hjälpa våra nya kollegor.” säger A. Rynkevič och tillägger att företaget kommer att ersätta de nya anställdas boendekostnader från Ukraina i upp till sex månader.

Att anställa utländska specialister kanske inte är så utmanande som det kan verka

På frågan om utmaningarna med att rekrytera utländska specialister försäkrar A. Rynkevič att det inte finns många, men ibland kan byråkratiska processer medföra vissa komplikationer.

"Förmodligen är den största utmaningen migrationsrelaterat pappersarbete. Denna process är ganska komplex och tidskrävande, så det kan ta ett tag innan personen får arbetstillstånd.” han säger.

Enligt A. Rynkevič finns det heller inga större svårigheter med utländska anställdas arbetsmoral. Men enligt honom kan en tydlig integrationspolicy och en detaljerad urvalsprocess hjälpa till att undvika sådana problem.

”Inom företaget följer vi etablerade arbetspolicyer och standarder, så utländska specialister integreras ganska snabbt i teamet. Det är dock viktigt att nämna att det är nödvändigt att ha en bra urvalsprocess, under vilken du kan identifiera potentiella risker och välja den mest lämpliga kandidaten.” råder chefen för "Baltiska virtuella assistenter".

Han rekommenderar också företag att utveckla individuella arbetsplaner för nyanställda: ”När man anställer en specialist från utlandet är det avgörande att ta fram en integrationsplan som ägnar individuell uppmärksamhet åt specialistens engagemang i teamet. Vi måste förstå att att gå med i en ny grupp människor, särskilt utomlands, i alla fall inte är en lätt upplevelse, och man kanske inte alltid vet vad man kan förvänta sig. Därför bör ansträngningar göras för att lära känna den nyanställde bättre och hjälpa personen att integreras i företagets liv så snart som möjligt.”