Nyheter

Hur ska en innovativ 21-talets tjänste-B2B-organisation drivas?

6896877:4

Det senaste året har visat så många av oss hur snabbt alla områden i våra liv kan förändras. Affärer och särskilt B2B-företag är inget undantag.

I efterdyningarna av den globala pandemin kommer vissa företag att misslyckas med att stanna kvar på marknaden, medan andra kommer att använda den nuvarande situationen som en tillväxtmöjlighet.

För att se vad som gör ett innovativt B2B-företag på 21-talet kommer vi att diskutera några nyckelfunktioner som tillväxttänk, flexibilitet, outsourcade tjänster och mer.

Genom att tillämpa dessa tips hjälper ditt företag att stå bland de bästa på marknaden.

 

Ett tillväxttänkande är nyckeln för att utveckla och förbättra B2B-affärer

Som det berömda ordspråket säger - i affärer, antingen växer du eller så dör du.

Därför är nyckelsteget för ett kraftfullt B2B-företag a tillväxtorienterat ledarskap. Det finns ingen hemlighet att en stor ledare kan inspirera hela teamet att sträva efter bästa resultat.

Vad mer är att tillämpa en tillväxtinriktning är nyckeln när skapa dina årliga och kvartalsvisa KPI:er och OKR:er.

Gör så här:

  1. Granska dina resultat ständigt för att se hur bra du presterar.
  2. Att anlita någon utifrån för att rådgöra med dig om ditt B2B-företags tillväxt. Till exempel, outsourcade finansiella specialister kan ge dig värdefulla insikter på en timmes möte som kommer att forma ditt företags framtid och resultat.
  3. Uppmuntra ansvar för att uppnå de bästa resultaten bland olika lag.
  4. Granska och justera dina framtida KPI:er och OKRs därefter.

 

Flexibilitet hjälper ditt företag att stanna kvar på marknaden när allt annat misslyckas

Den globala pandemin betonade behovet av att B2B-företag ska vara så flexibla som möjligt.

Till exempel kunde e-handelsföretag som säljer sina produkter på olika kanaler (t.ex. fysiska butiker, onlinebutiker, sociala medier med mera) ersätt 94 % av köp som går förlorade på grund av låsning med onlineförsäljning.

Tjänster B2B-företag kan använda detta exempel för att inspirera till flexibilitet i en organisation.

Det är mer än troligt att vi inte kommer tillbaka till den traditionella 9-5 kontorsmiljön efter pandemin. Med vissa människor som arbetar hemifrån kommer B2B-företag att behöva organisera smidiga processer.

Detsamma kommer att behöva göras med att tillhandahålla tjänster till kunderna.

I det här fallet förväntas följande:

  1. Ökat samarbete med outsourcingföretag. För att spara pengar och tid och få insikter kommer B2B-företag vara mer benägna att samarbeta med leverantörer av outsourcingtjänster.
  2. Onlinekonsultationer är här för att stanna. Även när vi kommer tillbaka till det mer eller mindre gamla sättet att arbeta, fortsätter många möten att ske online på grund av bekvämlighet och tidsbesparande.

 

Idiotsäker ekonomisk förvaltning

För att säkerställa korrekt kontroll över ditt B2B-företags kostnader måste du investera i ett kraftfullt och pålitligt ledningssystem.

Nuförtiden byter fler och fler företag till FinOps - ett ledningssystem som ger finansiellt ansvar för molnets utgifter.

Genom att välja detta system för ekonomistyrning är det mer sannolikt att du ser följande resultat för ditt företag:

  1. Optimerad hastighet på processerna mellan olika team, eftersom alla är på samma sida och ansvariga.
  2. Förbättra ditt företags kostnadskontroll.
  3. Styrka dina anställda genom att uppmuntra personligt ansvar för de uppnådda resultaten.
  4. Ökat fokus på långsiktigt skalbara resultat för ditt B2B-företag.

 

Bottom line

För att en B2B-tjänstorganisation ska blomstra under 21-talet måste den vara tillväxtfokuserad, flexibel, innovativ och välskött.

Utöver det borde mer fokus läggas på outsourcade tjänster eftersom de hjälper företag att spara pengar, tid och kontorsutrymme.

Det bästa är att de sparade pengarna kan investeras i vidareutveckling av verksamheten – oavsett om det är produkter, marknadsföring eller anställda.