Helt virtuell försäljning: är det det nya normala?
Med så många förändringar som ägt rum under det senaste året har många företag på allvar övervägt att byta till halv eller helt virtuell försäljning.
Är vi redo att avstå från fysisk shopping för gott? Är att byta till e-handel den bästa strategin att ta? Om så är fallet, vad bör företagen vara medvetna om?

Vi ska försöka besvara dessa frågor idag för att hjälpa dig att bättre avgöra om det är det bästa valet du som företag kan göra att gå helt virtuellt.
Fördelarna med e-handel
Utan en skugga av tvivel är e-handel på topp.
Den globala pandemin bevisade att endast de företag som var redo att implementera onlineshopping snabbt lyckades stanna kvar på marknaden och frodas.
Låt oss därför snabbt sammanfatta de vanligaste fördelarna med virtuell försäljning:
- Ta bort alla plats- och tillgänglighetsbegränsningar. Enkelt uttryckt, om en kund har internet kan han eller hon handla i din webbutik.
- Sparar pengarOm du flyttar online måste du göra en engångsinvestering i din webbutik. Å andra sidan kommer det att kosta dig hundratals, om inte tusentals, varje månad att hyra en fysisk plats.
- Bättre kundupplevelseAtt skapa en snygg webbplats för ditt onlineföretag kan i hög grad påverka dina kunders upplevelse när de handlar.
- Mer flexibilitet. Med virtuell försäljning får du mer flexibilitet, eftersom allt som krävs för att meddela en giveaway eller rabatt är några klick på din dator. Oftare än inte gör flexibiliteten att du snabbt kan tillgodose dina kundbehov och på så sätt kan du sticka ut på marknaden.
Vad gör ett framgångsrikt onlineföretag?
Även om onlineaffärer inte är för alla, finns det några tips du kan implementera för att öka dina chanser att lyckas.
För att driva en lönsam e-butik, överväg följande steg:
- Lär känna din ideala kundBörja med demografin, förstå deras smak, fritidsaktiviteter och mer. Ju bättre du känner din målgrupp, desto större är sannolikheten att du når den med dina produkter eller tjänster.
- Investera i en vacker, snabb och uppmärksammad webbplats. Med andra ord, se till att du gör allt för att dina kunder ska få den bästa möjliga användarupplevelsen. En sömlös användarupplevelse kan öka kundnöjdheten och lojalitet avsevärt.
- Lägg upp en marknadsföringsstrategi. Utan det kan ingen verksamhet frodas. Se därför till att planera för dina marknadsföringskampanjer på sociala medier, affiliate-webbplatser och mer.
- Tänk på incitament. Kunder älskar uppmärksamhet och presenter. Se därför till att du förbereder speciella rabatter för dina lojala nyhetsbrevprenumeranter, giveaways för speciella tillfällen och tävlingar på dina sociala medieplattformar.
- Fokusera på långsiktiga mål. För att din onlineverksamhet ska lyckas måste du tänka bra i framtiden. För att göra det, följ de senaste e-handelstrenderna, genomför förändringar så ofta som möjligt och var så redo för det oväntade som möjligt. Det senaste året visade bara att vissa evenemang kunde skaka marknaden, och man måste vara beredd på det.
Kommer vi någonsin att återgå till vanlig försäljning?
Det korta svaret är – JA. Dock inte helt och hållet.
studier visar att personer som har provat att handla online en gång sannolikt kommer att fortsätta med denna vana. Därför kommer fler och fler människor att köpa produkter och tjänster virtuellt.
Men onlineshopping kommer aldrig helt att ersätta vanliga.
Som människor längtar vi efter interaktion och personliga upplevelser. Därför, när låsningarna är klara, skulle folk gärna komma ihåg det gammal normal och återgå till vanlig shopping – om än bara för en stund.
Som företag måste du utforma en strategi som hjälper dig att lyckas med båda formerna av shopping. Om du kan lyckas med både vanlig och virtuell försäljning ligger du definitivt före många andra företag på din marknad.
Har en fråga?
Kom i kontakt!
Baltic Assist tillhandahåller en omfattande outsourcinglösning som sparar kostnader, förbättrar effektiviteten och strategiskt beslutsfattande för ditt företag.